3 zasady, dzięki którym zjednasz sobie pracowników

Aneta Wątor

Aneta zrób coś, aby one lepiej pracowały, aby sprzątały po sobie, rozmawiały z klientami, uśmiechały się… No przecież nie mogę z nimi wytrzymać” – słyszę od Was często.

Właścicielki firm i salonów, ambitne i przedsiębiorcze kobiety, które przychodzą na krakowskie spotkania „Kobieta w biznesie”, nie tylko po to, by poznać nowe koleżanki, lecz także, aby wypromować swój biznes i zyskać wiedzę, jaka pozwala zwiększać zyski, skarżą się na swój personel. Nie bez powodu książka Dale’a Carnegiego „Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi” stała się bestsellerem. Każdy z nas chciałby umieć skłaniać innych do swoich pomysłów. Sztuka skutecznego przekonywania pracowników jest niezwykle przydatnym elementem w życiu biznesowym.

Na spotkaniach „Kobieta w biznesie” pytam Cię często: Jak motywujesz swój zespół? Jak pokazujesz pracownikom, że są dla Ciebie ważni? No właśnie, od tego należy zacząć. Pieniądze nie są jedynym sposobem motywowania. One są jedynie wynikiem, naturalną należnością za wykonaną pracę.

Poznaj 3 zasady, dzięki którym zjednasz sobie pracowników, co pozwoli im pracować skuteczniej i efektywniej, a Ty zyskasz więcej klientów i zwiększysz zyski swojej działalności.

ZASADA #1

Zaspokój indywidualne potrzeby pracownika
Każdy człowiek ma swoją misję w życiu i (bardziej lub mniej) dąży do jej realizacji.
Kiedy misja firmy jest spójna z oczekiwaniami pracownika, poziom jego zaangażowania stale wzrasta.

Pytaj pracownika, co jest dla niego ważne, co lubi robić, jak się czuje. Słuchaj go. Doceniaj, motywuj, wspieraj i krytykuj. Jednak nie tak, by go poniżyć, lecz bardziej zmotywować do stałego podwyższania poprzeczki – wyrażaj konstruktywną opinię. Właściwie deleguj zadania, stawiaj mierzalne cele, dawaj feedback. Wierz w pracowników, sprawiaj, by czuli się odpowiedzialni za losy firmy, utrzymuj z nimi dobrą relację. Przecież to właśnie oni są Twoją najlepszą wizytówką.

Kiedy menedżer stale rozmawia z pracownikiem, okazuje zainteresowanie, zrozumienie i empatię – sprawia, że ten czuje się ważny.

ZASADA # 2

Dbaj o wysoką kulturę osobistą i atrakcyjność swoją oraz członków zespołu

Jeśli pracownik ma bezpośredni kontakt z klientem, nie wyobrażam sobie jego skuteczności bez uśmiechu na twarzy, zadbanego i schludnego wyglądu oraz uprzejmości. Miło się także słucha, kiedy pracownik z dumną opowiada o firmie, w jakiej pracuje i o swoich przełożonych. Natychmiastowo wychwycić można także sytuację, gdy opowiadanie o swojej pracy cieszy się o wiele mniejszym entuzjazmem – żeby nie powiedzieć malkontenctwem. Najlepszą formą reklamy są rekomendacje, więc nie pozwól sobie na antyreklamę zafundowaną przez niezadowolonych członków zespołu.

Dobry pracownik kieruje się w życiu podobnymi wartościami, co firma. Jest dumny z sukcesów przedsiębiorstwa, którego jest częścią.

Pozytywna atmosfera panująca w firmie, życzliwość, szczerość, świadomość, że „gramy do tej samej bramki”, pracowitość, współpraca oraz wzajemne wsparcie – to cechy firm z wysoką kulturą organizacyjną, gdzie praca sprawia przyjemność, pozwala się rozwijać i kreować nowe pomysły.

Malkontenctwo, wrogość, złość i zawiść są uczuciami, jakie odstraszają pracowników, zabijają ich chęci oraz zaangażowanie. Nawet kiedy pracownicy posiadają atrakcyjne wynagrodzenie, odejdą z firmy (lub, co gorsze, będą pracować, ale na szkodę organizacji), jeśli ich przełożeni czy współpracownicy zarażają negatywnym nastawieniem i antagonizują zespół.

Klimat panujący w organizacji sam w sobie motywuje lub „ściąga w dół”. Praca, do której ludzie przychodzą z uśmiechem na twarzy, wychodzą zaś z satysfakcją z dobrze wykonanego zadania, sama w sobie zaprogramowana jest na sukces i stały wzrost. Im wyższa kultura organizacyjna firmy, tym jest ona bardziej atrakcyjna nie tylko w oczach obecnych pracowników, ale także kandydatów.

ZASADA #3

Buduj autorytet
Szef wzbudzający podziw u swoich przełożonych, osoba, dla której ludzie chcą pracować, która jest przykładem i źródłem inspiracji to autorytet. To człowiek pełen pasji do tego, co robi.

Dla niego pracujemy na najwyższych obrotach, chcemy być ciągle lepsi. Kiedy ktoś w nas wierzy, uzależniamy się od jego obecności, ponieważ czujemy się przy nim bardziej wyjątkowi niż nam się dotychczas wydawało. Co powinno się stać, by powyższymi słowami określano Ciebie? Jakie kroki wykonasz, by zapracować na taką pozycję?

Zatrzymaj się na chwilę nad poniższymi przykładami:

Jak będziesz się czuł, kiedy Twój przełożony będzie w Ciebie wierzył, dawał Ci kolejne zadania i mówił, że z pewnością sprawnie sobie z nimi poradzisz, tak jak ostatnim razem?

Jak będziesz się czuł, kiedy przełożony w niekulturalny sposób rzuci Ci stertę papierów na biurko i aroganckim tonem szepnie “miłej zabawy”?

Czujesz różnicę?

W życiu jak na wojnie – wygrywa skuteczniejszy.

gen. Roman Polko

Jednym z przywódców godnych wspomnienia jest autor powyższych słów, dwukrotny dowódca elitarnej jednostki specjalnej GROM. W książce Rozgromić konkurencję. Sprawdzone w boju metody dowodzenia, motywowania i zwyciężania generał dzieli się swoim doświadczeniem w temacie przywództwa. Jest to dobry przykład pewnego siebie, skutecznego, nieustraszonego autorytetu, który wierzy w swoich ludzi, podobnie jak w samego siebie.

Kolejnym przykładem autorytetu jest dla mnie prof. Robert B. Cialdini – niekwestionowany geniusz w dziedzinie wywierania wpływu na ludzi. Spędził ponad 15 lat na naukowych badaniach procesów, poprzez które ludzie są przekonywani i podejmują decyzje. Wyliczył 6 podstawowych zasad. Jedną z nich jest zasada autorytetu. Traktujemy zdanie ludzi, którzy mają autorytet, jako niekwestionowaną prawdę. Uważamy, że mają oni niepodważalną wiedzę, mądrość i siłę, ufamy im oraz chcemy dla nich pracować, choć, jak dobrze wiemy, każdy z nas jest tylko człowiekiem i ma prawo do błędów.

Szukaj w ludziach dobrych cech. Wielu z nas poświęca zbyt dużo czasu na poszukiwanie wad ludzi, z którymi ma do czynienia.

Robert B. Cialdini

Pracownik, który czuje się ważny, doceniony oraz potrzebny, pracuje z zaangażowaniem czując, że wpływa na losy organizacji i buduje coś większego, silnego i trwałego – atrakcyjną organizację, w której praca będzie przyjemnością nie tylko dla niego, ale i kolejnych pokoleń. Udoskonalając samych siebie, wpływamy na ulepszenie organizacji, którą wspólnie budujemy. Pracujmy z pasją, pracujmy skutecznie, wymagajmy nie tylko od organizacji, ale też od samych siebie. Jedyną osobą, za którą możemy być odpowiedzialni jesteśmy my sami. Weź zatem odpowiedzialność za swoją satysfakcję i każdego dnia ulepszaj coś choćby w niewielki sposób. Małe zmiany z czasem tworzą wielką różnicę. Bądźmy z siebie dumni, każdego z nas na to stać.

Zapraszam na spotkania „Kobieta w biznesie”, na których spotykają się właścicielki firm, inwestują w rozwój osobisty, dzielą wiedzą i doświadczeniem. Pamiętaj „ryba zawsze psuje się od głowy” – to smutne, jednak prawdziwe. Najbliższe spotkanie „Kobieta w biznesie” już 1 września 2016. Rejestracji dokonasz pod adresem www.kobietawbiznesie.pl

Zapisz się także do Klubu kobiet w biznesie i pozwól nam wesprzeć Cię i wypromować Twój biznes. Szczegóły na: http://www.anetawator.com/#!oferta/s2s1u