Być jak… czyli biznesy celebrytów, które inspirują

Monika Szczurowska

Wiele znanych osób ze świata filmu i szeroko pojętego show-biznesu, oprócz codziennych obowiązków, próbuje również sił w działalności gospodarczej. Niektórzy celebryci w ten sposób realizują swoje pasje oraz marzenia. Kilka z nich okazało się naprawdę intratnym pomysłem i mogą być inspiracją dla poszukujących swojej biznesowej drogi.

W biznesach gwiazd nierzadko kluczem do sukcesu jest znane nazwisko. Stają się inwestycjami, które mają przede wszystkim pomnożyć kapitał znanej osoby. Są jednak przypadki, gdy powstają z wieloletnich zainteresowań. Ciekawy pomysł może okazać się jednak zarówno dochodowym interesem, jak i potężnym niepowodzeniem. Przejrzeliśmy dokonania celebrytów, podejmujących ryzyko założenia własnej firmy.

Branża kosmetyczna

Jessica Alba, oprócz kariery filmowej, skupiła się również na swojej firmie, oferującej kosmetyki do pielęgnacji dzieci. Aktorka zainteresowała się tematem związanym ze szkodliwymi detergentami, które negatywnie wpływają na nasze zdrowie. Zauważyła niszę na rynku wyrobów ekologicznych przeznaczonych dla najmłodszych. W ofercie marki „The Honest” można znaleźć pieluchy, szampony, nawilżane chusteczki i inne produkty przydatne do codziennej higieny najmłodszych. Grupą docelową są natomiast zabiegani, ale dbający o ekologię rodzice. Jessice Albie najbardziej zależy na konkurencyjnych cenach tak, aby były one osiągalne dla wszystkich. Pomysł okazał się niezwykle udaną inwestycją, a kosmetyki trafiają nie tylko do najbogatszych mieszkańców Ameryki.


Własne kosmetyki produkuje również Drew Barrymore. Flower Beauty od 2013 zwraca uwagę na dobrej jakości składniki i oferuje luksusowe produkty w przystępnych cenach.

Kinga Rusin zdecydowała się na ekologiczny biznes. Firma Pat&Rub rozpoczęła swoją działalność w momencie, gdy w Polsce tego typu kosmetyki nie były jeszcze zbyt popularne. Dziennikarka jako jedna z pierwszych w naszym kraju, postanowiła stworzyć markę opierającą się na naturalnych produktach. Gwarantuje, że jej kosmetyki wytwarzane są z najwyższej jakości surowców, nie zawierają parabenów i pochodnych ropy naftowej.

Na branżę kosmetyczną postawiła także Krystyna Janda. Jej produkty można kupić w popularnej sieci drogerii. Kosmetyki przeznaczone są zwłaszcza dla kobiet dojrzałych i także cieszą się popularnością wśród konsumentek, głownie ze względu na przystępną cenę.

Restauracyjny biznes

Wiele z Polskich gwiazd zdecydowało się prowadzić biznes gastronomiczny. Piotr Adamczyk zaprasza do swojej restauracji w Warszawie. Stary Dom serwuje przede wszystkim dania slow food, stawiając na regionalne produkty.

Od 7 lat restaurację SushiBu prowadzi Sonia Bohosiewicz. Jest to niewielki lokal na warszawskim Mokotowie proponujący dania kuchni japońskiej. Charakteryzuje się niewielkimi stolikami i nowoczesnym wystrojem. Właścicielka stawia na wysoką jakość produktów i kameralną atmosferę.

Się je! SushiBu zaprasza 😉 #głodni #SushiBu #sushi #otwarcidlawas #zrobiłosięjapońsko

Post udostępniony przez Sonia Bohosiewicz (@soniabohosiewicz) 5 Sie, 2015 o 2:30 PDT

Niecodziennym menu w swojej restauracji może pochwalić się Piotr Najsztub. „Przegryź” ma w swojej karcie także dania dla psów i suk. Jest to dobre rozwiązanie dla właścicieli czworonogów, chcących spotkać się w większym gronie.

Alkohol

Jednym z aktorów zajmujących się również własnym biznesem, jest Marek Konrad. Już od 10 lat angażuje się w import i handel najlepszych win. Jego celem było stworzenie sklepu winiarskiego, który wspiera w wyborze odpowiedniego trunku. Były aktor trzyma pieczę nad jakością i wyjątkowym charakterem sprowadzanych alkoholi. Dodatkowo gwarantuje ceny atrakcyjne dla każdego konsumenta.

Pomysł George Clooney’a i Rande Gerbera zrodził się z zamiłowania do dobrych trunków. Sławny aktor wraz z mężem Cindy Crawfor podczas podróży do Meksyku próbowali znaleźć idealną dla siebie tequilę. W końcu postanowili stworzyć firmę. Wieloletnie degustacje, pozwoliły im skomponować alkohol o wyjątkowym smaku. Przez dwa lata, produkowana przez nich tequila była dostępna wyłącznie najbliższym przyjaciołom. Obecnie Casamigos Tequila jest jedną z najszybciej rozwijających się marek produkujących ten rodzaj trunku.

Our Creative sessions always start and end like this. #HouseOfFriends

Post udostępniony przez Casamigos Tequila (@casamigos) 20 Kwi, 2017 o 12:59 PDT

Linie odzieżowe

Można odnieść wrażenie, że chyba już każdy z celebrytów posiada własną linie odzieżową. Ale tylko niektóre z nich stają się naprawdę dochodową inwestycją cieszącą się powodzeniem, nie tylko wśród gwiazd Hollywood. The Jessica Simpson Collection, firma mająca w nazwie imię i nazwisko swojej założycielki –, popularnej aktorki i piosenkarki, odniosła niebagatelny w tej kwestii sukces. Powstała w 2016 roku i początkowo w swojej ofercie posiadała wyłącznie obuwie, ale z czasem rozpoczęła również produkcję ubrań, biżuterii i torebek. Biznes przynosi nawet miliard dolarów zysku rocznie.

Związani z inwestycją odzieżową są między innymi Jennifer Lopez, Justin Timberlake, którego marka William Rast osiągnęła ogromny sukces, Britney Spears, Liza Minelli, oraz Kany West. Nie tylko firmują swoim nazwiskiem modowe projekty, ale także wypuszczają autorskie kolekcje, a także kreują własne linie odzieżowe.
W Polsce Oliver Janiak wraz z byłą modelką Karoliną Malinowską wspólnie wykreowali własne linie Dla Niej i Dla Niego, Michał Piróg zaprojektował kolekcję promocyjną dla firmy fryzjerskiej Sebastian Professional, a Ania Mucha wypuściła na rynek kolekcję dziecięcych kocyków sygnowaną jej nazwiskiem. Jednak marki nie osiągają tak spektakularnych wyników, jak ich zagraniczne odpowiedniki.

Pomysł na jedzenie

Scarlet Johansson postanowiła niedawno otworzyć w samym centrum Paryża sklep z popcornem. Pomysł jest dość niekonwencjonalny i zrodził się z zamiłowania do tej przekąski. Yummy Pop oferuje zarówno tradycyjne, pikantne, jak i słodkie wersje prażonej kukurydzy. Celem aktorski jest przede wszystkim wprowadzenie amerykańskiego przysmaku na większą skalę w stolicy Francji.

Swój pomysł na biznes wcieliła w życie także jedna z najpopularniejszych restauratorek w Polsce. Magda Gessler stworzyła linię parówek, o nazwie „Besoso”, co po hiszpańsku oznacza „buziaki”. Celebrytka przekonuje, że są nie tylko naturalne i zdrowe, ale również bardzo smaczne.
Dochodowe inwestycje
Dobrym pomysłem na biznes może okazać się również odpowiednia inwestycja. Jared Leto ulokował swój majątek w kilka początkujących firm, takich jak Uber, Reddit i Air BnB. Dziś są popularnymi markami, dzięki którym wokalista stał się milionerem. Smykałkę do interesu prawdopodobnie zawdzięcza swojemu doświadczeniu. Z początku działalności 30 Seconds to Mars zajmował się sprawami zespołu, od strony marketingowej i menedżerskiej. Ashton Kutcher założył natomiast własny interes, wspierający nowo powstające projekty internetowe. Aktor posiada udziały między innymi w Spotify, Flipboard, Shazam, Airbnb oraz Uber. Dzięki inwestycji w Skype, sprzedał swoje udziały z trzykrotnym zyskiem po przejęciu komunikatora przez koncern Microsoft.

Milionowe inwestycje raperów

Wielu hip-hopowych wokalistów zarobiło miliony nie tylko na wydawaniu własnych albumów. Równie dobrze, co tworzona przez nich muzyka, powodzeniem ciszą się ich biznesy. Przykładowo majątek Jaya-Z szacuje się na pół miliarda dolarów. Jest on między innymi założycielem marek odzieżowych Rocawear i Damon Dash, współwłaścicielem sieci barów sportowych The 40/40 Club. W 2014 roku raper kupił markę Armand de Brignac zajmującą się produkcją szampana. Jednak najbardziej znanym jego biznesem jest przedsiębiorstwo rozrywkowe Roc Nation. Równie dochodowy interes założył Dr. Dre. Stworzony przez niego sprzęt audio klasy premium cieszył się znacznym powodzeniem. Raper dwa lata temu sprzedał ją spółce Apple, zarabiając na tej transakcji 620 mln dolarów. Interes polskiego rapera Sokoła również ma swoich zwolenników. Założona przez niego firma Prosto zajmuje się zarówno wydawaniem płyt, jak i produkcją odzieży. Obecnie to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek odzieżowych w Polsce, a jej przychody sięgają 9 mln złotych.

Meble

Projektowanie mebli stało się pasją niektórych celebrytów. Aktor Piotr Polak już od ponad 20 lat projektuje i wykonuje meble. Jego hobby zrodziło się z buntu wobec ceny, jaką zaproponowali aktorowi stolarze za zrobienie dwóch prostych konsoli. Nawiązują do stylu Art Deco, a dzięki swojej uniwersalności doskonale nadają się zarówno do domu, jak i biura. Podobne zainteresowania ma również Omena Mensah. Założona przez nią firma Ammadora to jednak ekskluzywna marka, dla najbardziej wymagających klientów z zasobnym portfelem.

#great #design #macstopa @domedizioni ☀️ #milano #ammadora

Post udostępniony przez Omenaa Mensah (@omenaamensah) 14 Kwi, 2016 o 8:16 PDT

Hotele

W kwestii biznesów gwiazd, równie popularne co restauracje stają się także hotele. Cristiano Ronaldo, jeden z najbardziej znanych hiszpańskich piłkarzy, swój majątek inwestuje między innymi w nieruchomości. Pierwszy hotel pod szyldem „CR7” otworzył na rodzinnej Maderze. Kolejne mają powstać między innymi w Lizbonie, Madrycie oraz Nowym Jorku.

Kilka lat temu z powodzeniem w branże hotelarską wszedł Kuba Wesołowski. Młody aktor jest współwłaścicielem Brand Hotel & Restaurant od 2014 roku.

Niecodzienne inwestycje

Oprócz bardzo popularnych wśród gwiazd biznesów, pojawiają się również takie, które zrodziły się z niekonwencjonalnych pomysłów. Kevin Costner w latach 90 zaczął inwestować w wirówki rozdzielające wodę od ropy. Poświęcił miliony dolarów na opracowanie innowacyjne metody, stosowanej dziś przy czyszczeniach wycieków na oceanie. Zyski pojawiły się w 2010 roku po katastrofie platformy Deepwater Horizon. Koncert BP złożył wówczas u Costnera zamówienie na 52 mln dolarów.

Great seeing you @jimmykimmel! 📸 (#Repost from @jimmykimmellive)

Post udostępniony przez Kevin Costner & Modern West (@kevincostnermodernwest) 6 Sty, 2017 o 6:40 PST

Piotr Rubik, kompozytor i ojciec dwóch córek, postanowił natomiast otworzyć prywatne przedszkole. Oprócz zajęć z języka angielskiego oferuje również rytmikę oraz kształcenie artystyczne. W edukację zainwestował także Cezary Żak. Aktor od kilku lat jest właścicielem szkoły językowej. Najsilniejszy człowiek, Mariusz Pudzianowski postawił na transport. Jego firma Team Mariusz Pudzianowski zajmuje się przewozem w Polsce i za granicą.