Google’owski sposób na szczęście

Tamara Pielas

Każdego roku tysiące pracowników Google’a staje przed wyborem dodatkowego, darmowego kursu, spośród wielu oferowanych przez firmę. Wiele z nich dotyczy mindfulness lub medytacji. Szczególnym zainteresowaniem cieszy się jeden z nich –  Search Yourself Inside. Odbywa się cztery razy w roku i ma pokaźną listę rezerwową.  

Wiem, że zabrzmi to melodramatycznie, ale ten kurs naprawdę zmienił moje życie – mówi jeden z uczestników. Czyżby Google znalazł magiczny algorytm zapewniający szczęście pracownikom?

Inteligencja emocjonalna

Fakt, że Google dba o szeroką rozumianą kondycję swoich pracowników, nie jest zaskoczeniem. Co roku oferuje swoim pracownikom setki darmowych kursów i zajęć. Jednak Search Inside Yourself jest wyjątkowy. Odbywa się regularnie od 2007 roku. Pomysłodawcą jest, pochodzący z Singapuru, inżynier Chade Meng-Tan. Próbował on wprowadzić kursy medytacyjne na długo przed powstaniem Search Inside Yourself, ale bez skutku. Punktem przełomowym okazało się nawiązanie do idei inteligencji emocjonalnej, która zaczęła coraz mocniej oddziaływać na współczesną psychologię zarządzania. Wszyscy wiedzą jak ważna jest inteligencja emocjonalna dla rozwoju kariery. Każda firma wie, że im wyższy poziom inteligencji emocjonalnej mają pracownicy, tym większe zyski są w stanie generować.

Nietypowa droga do osiągnięcia sukcesu szczęścia i spokoju

Celem Menga było stworzenie kompletnego programu treningowego, który pomoże ludziom lepiej kontaktować się zarówno z samym sobą jak i z innymi. W 2012 roku Meng wydał książkę, opisującą idee kursu  „Search Inside Yourself: The Unexpected Path to Achieving Success, Happiness (and World Peace)”.

Search Inside Yourself opiera się na trzech filarach:

  1. Inteligencja emocjonalna – badania prowadzone w miejscach pracy pokazały, że kompetencje emocjonalne wpływają pozytywnie na efektywność wykonywania działań, skuteczność zarządzania i dobre samopoczucie.
  2. Mindfulness czyli uważność – według badań to fundamentalna umiejętność dla samopoznania, samoświadomości i zarządzania własnymi emocjami.
  3. Neuronauki – dostarczają wiadomości na temat tego, jak nasza uwaga wpływa na mentalne nawyki, emocje których doświadczamy i rezultaty naszych działań.

Rozpoznaj innych

Kurs składa się z trzech głównych części, dzięki którym członkowie nabywają konkretne umiejętności:

– trening uważności: za każdym razem, bez względu na to w jakiej sytuacji obecnie się znajdujesz, potrafisz oczyścić i uspokoić swój umysł. A to jest właśnie podstawa inteligencji emocjonalnej.

– sampoznanie: za każdym razem, gdy Twój umysł jest oczyszczony i spokojny, możesz stworzyć nową jakość wiedzy o sobie, świadomości własnego ja, która cały czas ewoluuje. Ostatecznie wiesz o sobie tak dużo, że po mistrzowsku potrafisz zarządzać swoimi emocjami.

– tworzenie nawyków mentalnych: np.: nawyk życzliwości, patrzenia na każdego człowieka, którego spotykasz z myślą „Chcę by ten człowiek był szczęśliwy”.

Podczas jednego z ćwiczeń uczestnicy dobierają się w pary i siadają naprzeciwko siebie. Ich zadaniem jest skoncentrowanie się na tym, że ta druga osoba jest niepowtarzalna, ma matkę ojca, doświadcza bólu i radości. Ma pewne nadzieje i obawy. Celem tego ćwiczenia jest zrozumienie i uświadomienie sobie, że współpracownik także jest człowiekiem, a nie wyłącznie trybikiem w ogromnej korporacyjnej machinie.

Korporacyjny buddyzm?

Brzmi dziwnie i nieadekwatnie? Być może. W końcu mówimy o międzynarodowym potentacie, a nie o grupie medytujących mnichów zamkniętych w swoich samotniach. Charakter kursu jest całkiem odmienny od tego, co może pojawić się w naszej wyobraźni po przeczytaniu jego opisu. Nigdy nie pada tam słowo „buddyzm”. Zajęcia prowadzone są przez dwóch instruktorów. Jeden dostarcza wiedzy, popartej wynikami badań naukowych, dotyczącej głównie zmian zachodzących w mózgu podczas medytacji, a drugi przekazuje praktyczne implikacje.

Co na to badania?

Czym najlepiej zmierzyć efektywność przedsięwzięcia? Oczywiście liczbami, a te mówią same za siebie. Search Inside Yourself naprawdę działa! Ankiety przeprowadzone na uczestnikach kursu pokazują, że:

– 89% potrafi skutecznie zmniejszyć poziom odczuwanego stresu,

– 91% poprawiło jasność umysłu,

– 79% ma więcej energii,

– 91% potrafi zachować spokój w stresujących sytuacjach,

– 73% zmieniło wzorzec zarządzania,

– 85% deklaruje, że ich relacje z innymi polepszyły się.

Nie pozostaje zatem nic innego jak skorzystać ze sposobu podsuniętego przez Google.