Jak poradzić sobie z problemem niewystarczającej sprzedaży?

Aleksandra Grębska

Praca w sprzedaży nie jest prosta. Często zdarza się, że osiągane przez handlowca wyniki nie są zadowalające. Co może być przyczyną niewystarczającej sprzedaży? Brak motywacji, złe podejście do klienta, a może brak przeszkolenia pracowników? Podpowiadamy, jak zaradzić temu problemowi.

Co może być przyczyną?

Jeśli już borykasz się z problemem niewystarczającej sprzedaży wśród swoich pracowników czy też sam zauważasz, że coś jest nie tak z Twoimi wynikami na początek zastanów się, co może leżeć u podłoża tego kłopotu. Możliwości jest kilka. Jedną z nich jest brak motywacji – jako manager powinieneś dbać o to, abyście Ty i Twój zespół mieli powody do podejmowania wysiłku, jakim jest walka o klientów. Przeanalizuj system prowizyjny – może to tam tkwi problem? Sprawdź, jakie są potrzeby pracowników, być może właśnie brak motywacji sprawia, że sprzedaż nie jest zadowalająca? Kolejnym problemem może być brak umiejętności oraz wiedzy koniecznej do bycia dobrym sprzedawcą. Zastanów się nad przeprowadzeniem odpowiednich szkoleń, które pomogą Twoim handlowcom lepiej wykonywać swoją pracą. Jeszcze innym powodem, który wpływa na sprzedaż może być sam produkt czy usługa bądź też zły target, do którego kierujemy swoją ofertę. Przyjrzyj się tej sprawie, a być może znajdziesz rozwiązanie swojego problemu właśnie tam.

Jak sobie z tym radzić?


Niewątpliwie problem niewystarczającej sprzedaży jest bardzo istotny i należy się z nim uporać jak najszybciej. Jakie kroki należy więc podjąć, aby zwiększyć sprzedaż? Ważne są kwestie, o których piszemy powyżej – motywacja, szkolenia oraz produkt i o tym nie można zapomnieć. Jednak prócz tego, dobrze też pamiętać o kilku innych kwestiach. Jedną z nich jest przede wszystkim ciągłe udoskonalanie swojej oferty – w tym przyda się umiejętność słuchania konsumentów, bo właśnie ich uwagi powinny być dla Ciebie i Twojej firmy kluczowe. Pomogą Ci one w dostosowaniu swoich propozycji do ich potrzeb. Po drugie ważne jest także prawidłowe budowanie relacji z klientami – zarówno tymi, których już pozyskaliśmy, jak i tymi potencjalnymi konsumentami. Zaproponuj ciekawe promocje, pomóż im w zdobyciu informacji, służ swoją radą i pomocą. Zastanów się też nad tym, czy Twoja oferta jest znana na rynku, a jeśli nie to jak temu zaradzić? Być może warto zainwestować w blog firmowy albo działania w mediach społecznościowych?

Monitoruj!

Jeszcze jednym bardzo ważnym aspektem, który jest istotny w działaniach sprzedażowych i przyczynia się do wyników jest ciągłe monitorowanie wyników. Dzięki temu na bieżąco będziesz mógł wprowadzać zmiany, czy to w swoim produkcie bądź usłudze czy innych aspektach. To pozwoli uniknąć spadku, dzięki ciągłej kontroli efektów. Pomocny w monitorowaniu będzie system Motiveo.pl, umożliwiający nie tylko obserwowanie wyników sprzedaży, ale także ich analizę czy porównanie z innymi rezultatami. Pozwala także na lokalizację miejsc, w których nasza oferta cieszy się największą, a w których najmniejszą popularnością. Jest to pomocne w wyciąganiu wniosków dotyczących sprzedaży oraz jej optymalizacji.