Marketing – siła, która warunkuje sukces

Piotr Wawrzyniak

Mówią, że siła drzemie w nas samych. Ale jeśli chodzi o firmę – siłą, która napędza jej sukces jest marketing. I to od Ciebie zależy, czy i w jaki sposób ją wykorzystasz.

Każdy biznes nastawiony jest na sukces. Nie każdy jednak go odnosi. Dlaczego tak się dzieje? Czy to kwestia przypadku? A może ze szczęściem nie ma to nic wspólnego? Żeby odpowiedzieć sobie na to pytanie należy zrozumieć istotę biznesu i jego sytuację na rynku, gdzie konkurencja jest jak buldożer – czeka, by Cię rozgnieść a i nieczęsto sięga w tym celu po bardzo wyrafinowane środki. Należy podejść do firmy nie na zasadzie: uda się czy nie uda, ale opierając się na zdobytej przez lata wiedzy, wypracowanym doświadczeniu tych, którzy badaniami rynku zajmują się od strony naukowej. Oni powiedzą Ci, dlaczego jednym się udaje i w czym tkwi sukces.

Myślisz, że jesteś dobry w tym, co robisz?

To dobrze, że tak uważasz, a jeszcze lepiej, gdy potwierdza się to, gdy patrzysz na swoją działalność z obiektywnej perspektywy. W biznesie nie ma miejsca na samouwielbienia. To, że jesteś dobry możesz wiedzieć Ty i Twoi pracownicy. Nikt jednak nie skorzysta z Twoich usług przyciągnięty niczym magnes do Twojego wewnętrznego przekonania. Nikt nie będzie rzucał Ci się do stóp, by kąpać się w blasku Twojej chwały, którą sam sobie nadałeś. Nie tak wygląda droga do sukcesu. Taki kierunek zaprowadzi Cię jedynie do wysłanego laurami legowiska, gdzie w swoim lenistwie szybko zatracisz siebie i sens istnienia swojej firmy. Bo oprócz talentu, profesjonalnego podejścia i rzetelnej postawy wobec klienta, potrzebujesz czegoś jeszcze.

Ignorujesz marketing? Popełniasz błąd

Dlaczego? Bo to właśnie on decyduje w głównej mierze o sukcesie, bądź (jeśli jest źle pojmowany i prowadzony) o porażce firmy. To on potrafi przyczynić się do jej rozwoju. Dobry produkt i atrakcyjne ceny, które jeszcze jakiś czas temu determinowały pozycje firmy na rynku, które wystarczały by stać się liderem, dzisiaj pełnią role drugoplanowe.
Udowodnić Ci, że tak jest? Wyobraź sobie, że masz możliwość nawiązania współpracy czy też skorzystania z usług dowolnych firm. Zapewne wybierzesz dla siebie te, które cenisz, uznajesz za doskonałe na rynku. A teraz powiedz, która z nich nie prowadzi szeroko rozwiniętej kampanii marketingowej? Która z nich stroni od marketingu, koncentrując się jedynie na niskich cenach i jakości produktów? Zapewne żadna. Bo taka koncentracja oznaczałaby we współczesnych realiach gwóźdź do biznesowej „trumny”.

Marketingu powiedz przecie…

…jak się stać znaną firmą w świecie? Marketing to nie czary mary. To nie magiczne mikstury czy zaklęcia, pod którymi schowasz obietnice dla klientów. Marketing to działania, które opierają się, a przynajmniej powinny się opierać na tym, co mówi na ich temat nauka. Nie możesz więc sprowadzać go do kategorii sztuki, co niestety wciąż ma miejsce. Bo skuteczny marketing to nie „banda artystów”, którzy swoją wizję przekładają na slogany, obrazy czy logo. Skuteczny marketing wymaga obok kreatywności, także umiejętności biznesowych, wiedzy o zarządzeniu, a także analitycznego i strategicznego myślenia. Takie podejście do marketingu od strony naukowej pozwoli zrozumieć, że nie można sprowadzać go wyłącznie do działań wspierających wysiłki sprzedażowe, do kształtowania produktu i ceny, reklamy medialnej czy do podejmowanych działań PR.  Marketing jest znacznie szerszy, zawiera w sobie wszystkie wymienione aspekty, wykraczając znacznie poza ich granice. Nie pozwala zamknąć się w sztywne ramy. Przestaje wmawiać klientowi, że czegoś potrzebuje i zaczyna wsłuchiwać się w jego rzeczywiste potrzeby. Dzięki temu zaspokaja oczekiwania klienta. I tak właśnie musisz pojmować marketing.  Tylko w ten sposób Twoja firma dotrze do klienta skutecznie. Tylko tak nawiąże z nim komunikację, która jest kluczowa.

Komunikacja w marketingu

To ona wydaje się być kluczowym elementem. Bo to ona pozwala zrozumieć klienta a także specyfikę rynku, a tym samym tworzyć produkty odpowiadające potrzebom i oczekiwaniom, a z drugiej strony zapewniające firmie zysk na odpowiednim poziomie. Niedocenianie komunikacji natomiast jest poważnym błędem. I nie mówię tutaj o tradycyjnej, jednostronnej formie komunikowania się z klientem, ale o wyższym poziomie, na jaki marketing wkroczył wraz z rozwojem mediów społecznościowych. Wtedy to bardzo realne stało się nawiązanie interakcji z odbiorcami. Z jednej strony są to potencjalni klienci, z drugiej – użytkownicy związani z Twoją firmą. Dlaczego to takie ważne? Ponieważ interakcje, jak żadna inna forma komunikacji, zwiększa rozpoznawalność marki, pomaga potencjalnych klientów inspirować i aktywizować, by stali się rzeczywistymi odbiorcami Twojej oferty. Ponadto jest okazją do budowania eksperckiego wizerunku.

Sieci społecznościowe – to one zmieniają marketing

Marketing definiowany jako grupa narzędzi oddziaływania na rynek, sam podlega oddziaływaniu czynników zewnętrznych. Pod ich wpływem zmienia się, jeśli chce być skutecznym. I jednym z takich właśnie czynników są media społecznościowe. Z jednej strony wykorzystuje je dla prowadzenia skutecznej komunikacji, nawiązywania interakcji z odbiorcami. Z drugiej jednak – jest od nich uzależniony i to one nadają mu tak dynamiczny kształt. Dlaczego? Ponieważ portale społecznościowe  są miejscem wymiany informacji pomiędzy klientami (także potencjalnymi) na ogromna skalę. Na ich płaszczyźnie klienci formułują swoje oczekiwania. I nie dotyczą one już tylko produktu czy usługi. Współczesny klient oczekuje czegoś więcej – zaangażowania ze strony firmy w relacje z nim. A to wszystko odbywa się w globalnej sieci, gdzie każda pozytywna czy negatywna opinia odbija się szeroki echem.

Marketing – coraz ważniejszy i bardziej złożony

Sieci społecznościowe, a co za tym idzie, szerszy i łatwiejszy dostęp klienta do informacji, są jednym z głównych czynników, które sprawiają, że marketing ewoluuje, jego znaczenie wzrasta a działalność staje się coraz bardziej złożona. Obok nich pojawiają się jeszcze dwa równie ważne czynniki, których nie wolno Ci ignorować. Pierwszym z nich jest globalizacja. A cóż ona ma wspólnego z Twoją firmą? To właśnie dzięki niej i postępującemu wraz z nią rozwojowi Internetu i zaawansowanych technologii komunikacyjnych, firmy przekraczają bariery przestrzenne światowego rynku. Śmiało mogą wkraczać na rynki lokalne w różnych zakątkach świata. Oczywiście muszą umieć wykorzystać potencjał, jaki drzemie w globalnej sieci. Drugim czynnikiem jest rozwój. Ten sam, pod którym kryją się nowoczesne technologie. Jak on wpływa na marketing? Wymusza na nim działania zmierzające do wyróżnienia produktu danej firmy na tle konkurencji. I musi się z tym spieszyć, bo cykl życia produktu w dobie nowoczesnych technologii staje się coraz krótszy. I może zdarzyć się tak, że jeśli będziesz z marketingiem zwlekał, to za chwilę nie będzie ci on potrzebny, bo Twój produkt zostanie wyparty przez lepszy, nowszy, technologicznie bardziej zaawansowany.

Błędy, których musisz się wystrzegać

O roli marketingu mówi się coraz częściej i coraz więcej. Wiele osób niestety skupia się jednak na tym, że jest ważny, nie koncentrując się jednocześnie na tych aspektach, które sprawiają, że staje się skuteczny. Bo jak wszystko praktycznie, może on mieć swój dobry i zły wymiar. Stąd tak wiele błędów, które niestety kosztują więcej niż niejedna firma jest w stanie zapłacić. Niedocenianie komunikacji, o której już powiedzieliśmy kilka słów, jest poważnym błędem, ale nie jedynym. W praktyce można by wyliczyć ich tu znacznie więcej. My jednak skupimy się na pięciu z nich, a właściwie na trzech, bo dwa pozostałe też zostały już wcześniej w innym kontekście omówione, a mianowicie: koncentracja na produkcie i sprzedaży, zamiast na zrozumieniu klienta i rynku i wyjściu im naprzeciw oraz traktowanie marketingu jako sztuki i nie czerpanie z wiedzy naukowej, której sztuka powinna być dopełnieniem. Pozostałe trzy zostaną omówione poniżej.

Kasa, kasa, kasa. Czyli myślenie o finansach w krótkiej perspektywie.

W marketingu błędnym jest myślenie w stylu „liczy się tu i teraz” i to, co przyniesie najbliższa przyszłość. Myśląc w ten sposób firmy podejmują decyzje krótkoterminowe. A przecież ich istnienie nie jest zaprogramowane na bycie „tu i teraz”. Każda chce się rozwijać i w przyszłości zajmować coraz lepszą pozycję na rynku. I to nie tylko w najbliższej przyszłości. Dlatego nie można podejmować decyzji, których zadaniem jest szybka poprawa sytuacji. Działania muszą być przemyślane, długofalowe i nie mogą odbywać się kosztem pozycji na rynku.

Nudzę się, więc może zostanę marketingowcem

Czyli niedocenianie marketingu jako rodzaju działalności zawodowej. A co za tym idzie, zajmowanie się nim przez osoby nieutalentowane w tym kierunku, którym brakuje energii, zdolności i kwalifikacji, które pozwoliłyby, aby działania marketingowe wprowadzić na tor wiodący do sukcesu. Jeśli i w Twojej firmie marketingiem zajmie się taka osoba, nigdy nie przekonasz się jak potężny potrafi być marketing w prowadzeniu firmy na pozycję lidera.

Święta krowa, która z niczym liczyć się nie musi

Pułapka samouwielbienia po raz kolejny. Tym razem w samouwielbienie wpada dział marketingu. I niestety, jak zawsze, kończy się to katastrofą. Marketing jest skuteczny. W 90 % to właśnie on decyduje o odniesionym sukcesie. Ale to nie jest tak, że koncentruje się wyłącznie na swoich działaniach, wpatrzony we własne potrzeby. Aby był skuteczny, ludzie za niego odpowiedzialni muszą doskonale orientować się w pozostałych aspektach działalności firmy, szczególnie w jej finansach. Ta wiedza powinna przełożyć się na dobór optymalnych działań marketingowych. Muszą one być po prostu dostosowane do warunków panujących w firmie.

Marketing – klucz do rozpoznawalności

Jeśli masz firmę i jesteś przekonany o tym, że świadczone usługi czy sprzedawane produkty są doskonałej jakości, to musisz je pokazać światu. A nie zrobisz tego bez szeroko pojętego marketingu. On sam jednak nie jest magicznym zaklęciem, które każdą firmę plasuje na pozycji lidera. Marketing jest nauką, która wsłuchuje się w potrzeby klienta i rynku i na ich podstawie tworzy obraz porządnego produktu, który następnie firma wprowadza na rynek. Wprowadza go dbając jednocześnie, by komunikacja z klientem nabierała rozpędu. To marketing napędza sukces firmy, determinuje jej działania, sprawiając, że wśród konkurencji sama jest buldożerem, a nie uciekającym przed innymi królikiem. Rzecz w tym, by marketingiem zajmowały się osoby rozumiejące jego znaczenie, doceniające go jako wartościowy rodzaj działalności zawodowej, rozumiejące prawa nim rządzące i oczywiście kreatywne a przy tym nie sytuujące marketing w centrum działalności firmy. Bo nie wokół niego życie firmy ma się obracać, a on sam musi czerpać i łączyć się z pozostałymi aspektami działalności.