Pierwsze wrażenie bywa też ostatnim

Małgorzata Król

Pięć kluczowych obszarów idealnej autoprezentacji.

Uprzejmość, dobre maniery i uśmiech to elementy, na które każdy ma wpływ. Codziennie budujemy i utrzymujemy swój wizerunek, dlatego tak ważne jest, aby pielęgnować wszystkie te obszary, które decydują o dobrych relacjach z klientami i partnerami biznesowymi. Klient najpierw kupuje Ciebie, a potem produkt. Jeżeli zaufa Tobie, to zaufa również firmie.

Siła pierwszego wrażenia w kontaktach zawodowych

“Pierwsze wrażenie możesz zrobić tylko raz”. Tak więc nie od dzisiaj wiadomo, że jest ono najważniejsze. Wygląd, powitanie czy uścisk dłoni to bardzo istotne elementy komunikacji w biznesie. Sprawiają, że wywieramy na innych osobach – klientach czy partnerach biznesowych – pozytywne lub negatywne wrażenie, które często decyduje o tym, czy nawiązywany właśnie kontakt okaże się owocny.

Efekt pierwszego wrażenia trwa do około 3 minut, w tym pierwsze kilkanaście sekund to podświadoma ocena człowieka. Nic tutaj nie powinno być przypadkowe: sposób, w jaki wypowiadamy swoje imię i nazwisko, uścisk dłoni, spojrzenie, wygląd, przyjęta postawa i nienaganne maniery. Często te z pozoru błahe elementy naszego wizerunku zewnętrznego decydują o sympatii do osoby, z którą budujemy relacje.

1. Strój

Wprawdzie nie szata zdobi człowieka, ale sztuka prowadzenia interesów wymaga odstąpienia od tych zasad. Strój zawsze przemówi jako pierwszy. To pewnego rodzaju wizytówka, dlatego wymaga szczególnej uwagi. Odpowiedni ubiór podkreśla naszą wiarygodność i profesjonalizm. Warto o tym pamiętać, ponieważ jest on wyrazem szacunku dla naszego partnera biznesowego. Dobierając garderobę, zawsze należy mieć na uwadze reprezentowane stanowisko, porę dnia i roku.

Odpowiednim strojem dla biznesmena jest klasyczny zestaw – garnitur, koszula, krawat. Wraz z koszulą najbezpieczniej układać go w trójkolorowe kombinacje. Kierując się zasadą – ciemny garnitur, nieco jaśniejszy krawat i najjaśniejsza koszula.

2. Przedstawianie się

Swoje personalia wymawiamy powoli i wyraźnie. W Polsce zasadą jest podawanie imienia przed nazwiskiem. Witając się czy przedstawiając, zarówno kobiety jak i mężczyźni powinni wstać. Dopuszczalne jest według etykiety towarzyskiej, że kobieta, witając się, może siedzieć.

3. Uścisk dłoni

Przedstawienie się powinno być poprzedzone uściskiem dłoni. Trwa on mniej więcej tyle, ile powiedzenie sobie „dzień dobry”. Należy unikać przedłużania uścisku aż do końca wzajemnej prezentacji. Gest ten to jedyny kontakt fizyczny, na który możemy pozwolić sobie w biznesie i warto go opanować do perfekcji. Prawidłowy uścisk dłoni musi być naturalny i zdecydowany – nie może być ani za silny, ani wiotki.

4. Kontakt wzrokowy

Na polu zawodowym wzrok mówiącego powinien padać prosto w oczy lub okolice oczu rozmówcy. Czas trwania nie powinien być dłuższy niż 70% czasu rozmowy. Patrząc w oczy, przekazujemy naszemu rozmówcy, że nasze intencje są szczere oraz że nie mamy nic do ukrycia.

5. Gestykulacja

Komunikacja niewerbalna ma ogromny wpływ na profesjonalny wizerunek. Gestykulacja powinna współgrać ze słowami. Jeżeli słowa i gesty mówią to samo, wzmacniają przekaz. Ilość gestów nie powinna być znaczna – ważniejsza jest umiejętność ich wykorzystania w odpowiednim momencie.

Uprzejmość, dobre maniery i uśmiech to elementy, na które każdy ma wpływ. Codziennie budujemy i utrzymujemy swój wizerunek, dlatego tak ważne jest, aby pielęgnować wszystkie te obszary, które decydują o dobrych relacjach z klientami i partnerami biznesowymi. Klient najpierw kupuje Ciebie, a potem produkt. Jeżeli zaufa Tobie, to zaufa również firmie.