Podsumowanie debaty ,,E−commerce for entrepreneurs”

Redakcja

E-handel – tylko dla wybranych branż? Na to pytanie próbowali odpowiedzieć eksperci handlu elektronicznego. Debata ,E−commerce for entrepreneurs odbyła się 12 września w hotelu Regent w Warszawie pod Patronatem Honorowym Izby Gospodarki Elektronicznej i skupiła specjalistów oraz reprezentantów sektora.

 

Prezentację o wyobrażeniu idealnego modelu e-usług z perspektywy administracji przedstawił Leszek Maśniak – Chief Data Officer w Ministerstwie Cyfryzacji. E-usługa jest dobra wtedy, gdy ma wartość, jest dostępna, jej koszty są zoptymalizowane i satysfakcjonuje usługobiorcę. Przywołał też działania, na jakich skupia się obecnie Ministerstwo Cyfryzacji, czyli wdrażanie sieci szerokopasmowej oraz odpowiedzi na czwartą rewolucję przemysłową, cyberbezpieczeństwie i obronie suwerenności polskich danych.

Podczas panelu „Rynek e-commerce i kondycja polskich e-sklepów”, prelegenci mówili o szansach zaistnienia na rynku e-commerce dla małych przedsiębiorców, poszukiwali skutecznej drogi do ekspansji na zagraniczne rynki oraz poruszyli zagadnienia związane z logistyką i obsługą klienta internetowego.

Leszek Maśniak (Ministerstwo Cyfryzacji) stwierdził, że kluczem do efektywnego zarządzania działaniami e-commerce jest „rozmowa z rynkiem”, korygowanie i zmienia szczegółów oferty w odpowiedzi na otrzymany feedback. – Polska jest liderem systemów płatniczych i tego, jak sprawnie funkcjonują systemy płatnicze. Jesteśmy atrakcyjni jako partnerzy, ponieważ głód i chciwość jest siłą napędową polskiego biznesu – stwierdził Leszek Maśniak. Zachęcał również do wpływania na administrację, ponieważ mają oni pewną rolę i zadania do spełnienia względem przedsiębiorców, których wykonania trzeba żądać i wspólnie współpracować.

 

E−commerce for entrepreneurs_2_BMS

 

O przewagach konkurencyjnych, które decydują o sukcesie polskich firm rozpoczynające swoją sprzedaż kanałami on-line wypowiedział się Dariusz Stolarczyk, Wiceprezes Zarządu Ruch S.A., który stwierdził, że obecnie w dużej mierze decyduje oferta, stająca się coraz ciekawsza, wyszukana i wychodzi naprzeciw potrzebom klienta. – Bardzo wierzę w to, że o przewadze konkurencyjnej decyduje jakość produktu oraz obsługi klienta przed i po sprzedaży – mówił Stolarczyk.

Teresa Bukalska (ROHLIG SUUS Logistics), odnosząc się do wypowiedzi Dariusza Stolarczyka, dodała, że o powodzeniu decyduje również branża, a nie każda jest łatwa do sprzedaży elektronicznej. Nieustannie w Polsce przoduje branża modowa, ponieważ są to produkty łatwe do sprzedania oraz dystrybuowania, a inaczej jest z produktami spożywczymi. Możemy konkurować usługami dodatkowymi, które wiążą się z dostawą oraz technologią, czyli poprzez interfejsy i połączenia z partnerami takimi jak operatorzy logistyczni. Project Manager ROHLIG SUUS Logistics ubarwiła debatę krótką prezentacją, na której przywołała te mniej i bardziej popularne usługi wiążące się z dostawą: dostawa z wniesieniem sprzętu, płatność za pobraniem, powiadomienia sms czy dostarczanie w niestandardowych godzinach.

Nie trzeba inwestować dużych pieniędzy, by uruchomić e-sklep, można zrobić to małym nakładem inwestycyjnym, a nawet korzystać z darmowych platform sprzedaży – mówił Roman Baluta. Członek Rady Izby Gospodarki Elektronicznej podkreślał, że e-commerce jest branżą, jaka bardzo szybko się rozwija, a żeby nadążyć nad rozwojem to trzeba stale inwestować. Jeżeli startować z własnym e-handlem to wtedy, kiedy ma się wyjątkową, mocną markę albo w niszowej branży, w której nie ma wielu graczy. Polski rynek szybko dostosowuje się do innowacji oraz jest na nie otwarty.

Spotkanie zwieńczyła część networkingowa, której celem była integracja starych i nowych członków Executive Club i wspólnego pożegnania lata przy koncercie skrzypcowym. Dodatkową atrakcją było losowanie nagrody ufundowanej przez firmę Walter Herz.

 

O Executive Club:

Executive Club jest organizacją networkingową zrzeszającą przedstawicieli top managementu, reprezentujących najważniejsze polskie i międzynarodowe przedsiębiorstwa. Począwszy od roku 2005 w Klubie skupieni są liderzy biznesu o ugruntowanej pozycji, którzy swoimi działaniami wyznaczają kierunki rozwoju polskiej gospodarki. Klub organizuje dla swoich członków spotkania cykliczne, by umożliwić im wymianę idei oraz nawiązywanie nowych kontaktów biznesowych. Więcej informacji na stronie: executive-club.com.pl

 

Biznes Musi Sprzedawać był patronem
debaty “E−commerce for entrepreneurs”