Efektywne motywowanie pracowników – wywiad z Grzegorzem Rakoczy

Tomasz Michalik

Tomasz Michalik

, Klient

Jak zarządzać zespołem pracowników w małych i średnich przedsiębiorstwach? Jaką rolę odgrywają programy motywacyjne dla handlowców w tym sektorze? I wreszcie jakie umiejętności powinien posiadać dobry manager, by skutecznie zarządzać swoim zespołem. O tym wszystkim rozmawiam z Grzegorzem Rakoczy, v-ce prezesem firmy Rakoczy Stal sp. z o.o. – producenta nowoczesnych kotłów grzewczych.

 

Tomasz Michalik: Dużo mówi się o zarządzaniu zespołem i roli motywacji w budowie efektywnego zespołu. Dlaczego motywacja pracowników jest tak ważna?

Grzegorz Rakoczy: Niedawno słyszałem o grupie przedstawicieli handlowych, którzy wprost z firmowych samochodów sprzedawali w całej Polsce towar nie swojej, lecz konkurencyjnej firmy, za gotówkę! Oczywiście to skrajny przypadek pokazujący do czego może prowadzić brak zarządzania i skutecznego motywowania zespołu. Skuteczna motywacja pracowników ogranicza do minimum potrzebę ich kontroli ale przede wszystkim zarówno im jak i pracodawcy pozwala osiągnąć sukces i satysfakcję zawodową. Człowiek w każdej pracy, ale także w innych dziedzinach życia potrzebuje bodźców, zachęt i rywalizacji. Jeśli ich nie posiada gorzej radzi sobie w życiu, często marnuje swoje talenty albo wręcz staje się nieudacznikiem wyrzuconym na margines społeczeństwa.

 

Tomasz Michalik: Jakie są główne sposoby motywowania pracowników? Znamy benefity takie jak darmowa opieka medyczna, bilety do kina itp. Coś jeszcze jest istotne? Programy lojalnościowe, motywacyjne dla pracowników?

Grzegorz Rakoczy: Motywacją może być rozmowa z przełożonym, albo słowa uznania od koleżanek z księgowości. Ale nie w każdej firmie jest możliwe osobiste motywowanie pracowników dlatego korzystamy z wielu narzędzi. Programy lojalnościowe są dzisiaj powszechnie stosowane w przeróżnej formie, największą ich bolączką bywa nadmierna biurokracja i skomplikowane sposoby ewidencji. Według mnie bardzo ważna jest czytelność regulaminu i bieżący dostęp do danych, tak jak dla sportowca ważne są jasne zasady gry i odczuwalna interakcja. Programy motywacyjne nie mogą być skomplikowane i prowadzone w sposób który zabiera czas, ich dane nie mogą być narażone na zgubienie, jak wiele kuponów, kart stałego klienta, kartoników z pieczątkami itp.

 

Tomasz Michalik: Czy programy motywujące są potrzebne w każdym przedsiębiorstwie, nawet niewielkim?

Grzegorz Rakoczy: Wszędzie tam gdzie jest działanie człowieka, jest potrzebna motywacja. Chyba nawet wędkowanie nie byłoby tak przyjemne, gdyby nie wymiana informacji z innymi osobami uprawiającymi ten sposób spędzania czasu, widok ruszających się spławików, zdjęcia rekordzistów, czy legendy o złotej rybce :).

Moim zdaniem znacznie trudniej  motywować pracowników w małym przedsiębiorstwie, gdzie ograniczone są możliwości awansu, tam większe znaczenie mogą mieć finansowe systemy motywacyjne i bezpośredni kontakt z pracownikami.

 

Tomasz Michalik: Jakie umiejętności powinien posiadać dobry manager, by skutecznie motywować zespół?

Grzegorz Rakoczy: Przede wszystkim powinien być obserwatorem potrafiącym przewidywać i odczytywać tak samo dobrze potrzeby rynku, jak i potrzeby pracowników. Motywacja pracowników będzie skuteczna tylko wtedy, gdy trafi na ich realne oczekiwania i zapotrzebowanie. Nie każdy handlowiec będzie zadowolony z większych zarobków, jeśli np. będzie musiał pracować na terenie, który mu bardzo nie odpowiada lub np. w biurze, w którym nie może liczyć na rozwój osobisty i ciekawe szkolenia.

U zarządzającego bardzo ważne jest połączenie zmysłu analitycznego z bardzo dobrymi relacjami społecznymi. Dobry manager potrafi zmotywować swój zespół do pracy nad wspólnym sukcesem i może cieszyć się dwustronnym zaufaniem – do swoich podwładnych i z ich strony także.