O czym powinien pamiętać każdy handlowiec?

Aleksandra Grębska

Praca na stanowisku handlowca nie jest prostym zadaniem i nie każdy jest do tego stworzony. Jeśli jednak już podejmujemy się tego zadania, dobrze aby się do niego odpowiednio przygotować. Zarówno oferta handlowa jak i jej prezentacja są niezwykle istotne – muszą zainteresować potencjalnego klienta, warto więc poświęcić tym aspektom trochę czasu.

Prezentacja produktu

Na samym początku musisz zastanowić się, co tak naprawdę sprzedajesz – jakie cechy posiada dany produkt bądź usługa, jakie korzyści może przynieść klientowi, który zdecyduje się na zakup. Poukładaj je w hierarchicznej kolejności, z punktu widzenia klienta – co będzie dla niego najistotniejsze, a co wręcz odwrotnie – nie niesie dla niego żadnej wartości. Właśnie dlatego przed prezentacją handlową dobrze jest poznać naszego potencjalnego klienta, dowiedzieć się o nim jak najwięcej, żeby przekazać informację o produkcie w jak najlepszy sposób. Nasze zadanie nie może jednak kończyć się jedynie na sprzedaży – jeśli chcemy być efektywni musimy zadbać o to, aby nasz odbiorca wrócił do nas po raz kolejny, musimy więc zatroszczyć się o jego poczucie satysfakcji z zakupionego towaru. Konsument musi być pewny, że dokonał właściwego wyboru.

Sposób przekazu

Predyspozycje handlowca mają niezwykle istotne znaczenie jeśli chodzi o sprzedaż. Prezentując swoją ofertę musimy być przygotowani na wiele sytuacji. Zanim jednak przejdziemy do samego przekazu, zatrzymajmy się na chwilę na prezencji – niezwykle ważny jest schludny wygląd, zapomnij o t-shircie i trampkach. Wizerunek sprzedawcy buduje przeświadczenie klienta o oferowanym produkcie – jeśli więc swoim wyglądem nie wzbudzimy zaufania, ciężko będzie sprzedać towar.

Kolejnym istotnym punktem przekazu jest osobowość sprzedawcy – dobry handlowiec jest przede wszystkim komunikatywny, potrafi budować pozytywne relacje ze swoimi odbiorcami. Niezwykle ważne są też umiejętności negocjacyjne oraz opanowanie stresu – podczas prezentacji mogą wydarzyć się różne sytuacje, istotne jest aby żadna nie wprowadziła nas w zakłopotanie. Handlowiec musi być przygotowany na wszystko, asertywność jest tutaj znacząca.  Poza tym prezentując produkt musimy wykazać się dużą wiedzą na jego temat, żadne pytanie nie powinno nas zaskoczyć, dzięki temu na każde będziemy potrafić odpowiedzieć. Dobrze jest także słuchać uwag konsumentów, co pozwoli nam na poznanie jego potrzeb, a to umożliwi poprowadzenie prezentacji właściwymi torami.

Ważne jest też, aby nasz pokaz był ciekawy i interesujący dla naszych słuchaczy. Nie możemy pozwolić sobie na zanudzenie konsumentów, dobrze więc ograniczyć jej czas. Prócz tego używany język powinien być prosty i zrozumiały, a ewentualna prezentacja multimedialna jasna i czytelna.

Motiveo

Pomocnym narzędziem przy tworzeniu prezentacji produktowych będzie system Motiveo. Jedną z możliwości jaką oferuje e-usługa jest mobilna prezentacja produktu, która zawiera tzw. Knowledge Base, czyli wskazówki dotyczące przygotowywania wystąpień. Znajdziemy tam modelowe  prezentacje czy szablony umożliwiające jej stworzenie. Narzędzie pozwoli sprzedawcom na przygotowanie logicznego i merytorycznego wystąpienia. Z narzędzia można korzystać zarówno z poziomu komputera, jak i przez aplikację mobilną. Motiveo to również inteligentny doradca, który w razie potrzeby służy swoją pomocą podczas korzystania z systemu.

Efektywna sprzedaż to cel każdego handlowca, aby ją jednak osiągnąć należy poświęcić prezentacji produktu, jak i samemu sobie trochę czasu. Odpowiednie przygotowanie i znajomość swojej oferty jest podstawą sukcesu sprzedawcy.