Wizerunek – Twoje „być albo nie być”

Piotr Wawrzyniak

Klient potrzebuje zaledwie kilku sekund, aby skojarzyć wizerunek firmy. Podobnie jak kontrahent czy podmiot zainteresowany współpracą. W tych sekundach rozgrywa się walka o każde jej „być albo nie być”. Jeśli wizerunek jest dobry – firma nie tylko „będzie”, ale też rozwinie się, odniesie kolejne sukcesy. Jeśli jest zły- z tym „nie być” nie da się już nic zrobić. Na wizerunek pracuje się niezwykle długo. Nie jest to jednak czas stracony. Jest to czas, który procentuje.

Każda firma, bez względu na swoją wielkość ma jeden cel – chce się rozwijać, chce wiedzieć, że jej oferta trafi do odbiorców a zainteresowanie nią pozwoli osiągnąć oczekiwane zyski. I tu kluczowym elementem staje się sprzedaż. Nieważne, czy jest to sprzedaż towarów czy usług, idea pozostaje dokładnie taka sama. Różne są tylko sposoby jej realizacji czy narzędzia służące do wcielenia jej w życie. I to właśnie w tym momencie wielkość zaczyna odgrywać ważną rolę.

Analizując sytuację dużych, średnich i małych przedsiębiorstw z łatwością zauważymy, że różnice w ilości zatrudnianych pracowników, podejmowanych wyzwań i zysków są znaczące. Te różnice przekładają się niewątpliwie na politykę firmy. Cel zawsze jest ten sam. Mniejszym firmom jednak znacznie ciężej jest go osiągnąć. Dzieje się tak głównie dlatego, że bariery mikro- i makroekonomiczne są znacznie trudniejsze do pokonania. A jedną z takich kluczowych barier są oczywiście posiadane środki. Ich ograniczona wielkość nie pozwala na organizację wielkich i drogich kampanii reklamowych. Fakt, są one niezwykle skuteczne w pozyskiwaniu nowych klientów, ale małych firm na nie zwyczajnie nie stać. Dlatego każdego dnia potrzebują one niezwykłej determinacji, aby podejmować walkę o przetrwanie. Walkę, która ostatecznie ma przynieść odpowiedź na pytanie: co jest przepisem na sukces małej firmy?

Pamiętaj, że nie ma głupich pytań!

I nie bój się pytać. Także samego siebie. Szukaj odpowiedzi, bo szukanie nigdy nie pozostaje czasem straconym. Bez pytań staniesz w miejscu. Przestaniesz się rozwijać. Nie będziesz szukał inspiracji i nie będziesz poszerzał swojej wiedzy. Wiedzy, która przecież jest niezwykle cennym kapitałem każdej firmy. Jeśli więc brakuje Ci klientów, po prostu spytaj, w jaki sposób ich pozyskać. Nie rozmieniaj swojego czasu na drobne, analizując, że jest ich mało i załamując ręce. To już wiesz. Czas teraz odpowiedzieć sobie na pytanie, dlaczego tak jest i jak możesz to zmienić. Spójrz na siebie i zastanów się, dlaczego w gąszczu innych firm jesteś niewidoczny. A wtedy znajdziesz odpowiedź na pytanie, jak wyróżnić się na tle konkurencji. I jeszcze jedna kwestia – zastanów się, co zrobić, aby zostać dobrze odebranym na rynku. To są pytania o Twoje „być albo nie być”. Pytania, których musisz być świadom i na które musisz poszukać odpowiedzi.

Wizerunek – magiczne słowo

Choć krótkie i może niepozorne, to właśnie ono zawiera odpowiedź na kluczowe dla każdego mikroprzedsiębiorcy pytania. Bo to właśnie wizerunek pomoże Ci zaistnieć na rynku i wypracować sobie stabilną pozycję.

Wizerunek to nie abstrakcja. To wyobrażenie o Twojej firmie w jej otoczeniu. Wyobrażenie, jakie mają klienci. Słysząc nazwę Twojej firmy lub widząc jej znak graficzny, mają z nią pozytywne skojarzenie. I właśnie tak to działa. A przecież sam doskonale wiesz, że „jak Cię widzą, tak Cię piszą”. Czy trzeba dodawać coś jeszcze?

Jak powstaje dobry wizerunek firmy?


Zanim odpowiem na to pytanie, chcę zwrócić Twoją uwagę na jedną niezwykle ważną rzecz. Choć definicja wizerunku podaje, że jest on skojarzeniem pozytywnym, w praktyce wizerunek może być też nijaki, a nawet zły i zamiast pomagać firmie, zwyczajnie jej szkodzić. Dlatego tak ważne jest, aby praca nad wizerunkiem nie została potraktowana po macoszemu. Musi on pasować przede wszystkim do strategii firmy i wyróżniać ją na rynku. W przeciwnym razie stanie on na przeszkodzie w osiągnięciu celów biznesowych.

Profesjonalnie stworzony wizerunek pozwala mikrofirmom zerwać maskę anonimowości. Jednocześnie wypracowują one cechy odróżniające je od konkurencji, tworząc w ten sposób indywidualną tożsamość. Są to cechy koncentrujące się nie tylko wokół treści, ale także formy podejmowanych działań. Bo to właśnie w ich wyniku rodzi się wizerunek każdej firmy. To konkretne działania go konstytuują. To działania sprawiają, że nabiera on realnej, indywidualnej formy. To poprzez nie firmy konsekwentnie pracują nad kształtowaniem swego wizerunku. Aż w końcu staje się on nieodłączonym ogniwem ich rozwoju. Za jego pomocą otoczenie identyfikuje Twoją firmę, jej produkty i usługi.

Dlaczego wizerunek jest tak ważny?

Wizerunek firmy, oczywiście dobry wizerunek, niczym przysłowiowy magnes przyciąga. Analogicznie, jeśli jest zły, sprawia, że otoczenie firmy, jej kontrahenci, partnerzy czy klienci znikają. Przyjrzyjmy się teraz z bliska konkretnym argumentom, które przemawiają za budową silnego, konsekwentnego i spójnego wizerunku.

  • Rekrutacja wykwalifikowanych pracowników

Najwyższą wartość każdej firmy stanowią ludzie. To, co oni są w stanie wypracować staje się rzeczywistą wartością przedsiębiorstwa. Jeśli firmie udaje się pozyskać wykwalifikowanych, odpowiednio zmotywowanych, lepiej wykształconych i bardziej kompetentnych pracowników, stają się jej prawdziwym skarbem. A dobry wizerunek niewątpliwie takich ludzi przyciąga.

  • Motywowanie pracowników

Chyba każdy z nas doskonale wie, że dobra motywacja jest połową sukcesu każdego podjętego działania. Dlatego też nie powinno zabraknąć jej pracownikom. Firma poprzez budowanie wizerunku dba nie tylko o jego zewnętrzną, ale również wewnętrzną kreację. Dokonuje tego poprzez unikatową kulturę organizacyjną firmie. A ta niewątpliwie przekłada się na zaangażowanie pracowników.

  • Osiąganie dodatkowej satysfakcji z pracy

I to poczucie jest dla pracownika bardzo ważne. Każdy z nas przecież w tym, co robi chce czuć, że nie tylko ma to sens, ale jest ważne, ma swoją wartość. Im lepszy jest wizerunek firmy, tym poczucie bycia ważnym i wykonywania ważnych zadań u pracowników rośnie. Dzięki niemu zwiększa się także ich zaangażowanie i motywacja, aby jeszcze lepiej wykonywać powierzone im obowiązki.

  • Kontakty z dostawcami towarów

Mając dobrze wypracowany pozytywny wizerunek, firma zyskuje niezwykle ważną kartę przetargową w kontaktach z dostawcami. Kontrahenci znacznie łatwiej ulegają warunkom przez nią dyktowanym. W negocjacjach taka firma staje się silniejszym partnerem i ma większe szanse na przeforsowanie swoich rozwiązań i propozycji. Co więcej, nie musi ona szukać dostawców, bo to oni sami oferują jej swoją współpracę.

  • Kontakty z odbiorcami

Dobry wizerunek w dużej mierze stymuluje popyt. Klient patrzy na usługę czy towar przez pryzmat wizerunku, jakim cieszy się firma. Ufając jej czy podziwiając ją, ufa także temu, co ona oferuje. Co więcej, jest jej przychylny w sytuacji kryzysu w branży, czym pomaga jej go przetrwać.

  • Kontakty z firmami wspierającymi działalność

Wizerunek niczym w wodzie odbija się na pozycji firmy na rynku. Im jest lepszy, im lepszą firma cieszy się reputacją, tym łatwiej znajduje podmioty, które mogą wesprzeć jej działalność, między innymi przez wykup akcji czy udzielanie kredytów. Wśród podmiotów wspierających wymienić możemy między innymi banki, firmy transportowe, czy ubezpieczeniowe.

  • Znajdowanie inwestorów

Niezwykle skutecznym sposobem pozwalającym realizować strategię rozwoju firmy są inwestycje. Także te szukane na zewnątrz. Jeśli firma cieszy się dobrym wizerunkiem, znalezienie inwestora staje się po prostu znacznie łatwiejsze.

Gdy poziom sprzedaży nas cieszy…

… a nasz wizerunek stoi na jego straży, musimy pamiętać o jednej ważnej zasadzie. Pozytywny wizerunek to nie jest „dobro”, które się posiada. To wartość, nad którą trzeba ciągle pracować i o którą należy dbać. Wypracowanie wizerunku zobowiązuje do podejmowania konkretnych działań, które staną się jego potwierdzeniem. Spoczęcie na przysłowiowych laurach, jak w życiu, może zakończyć się klęską. Poza tym, nie wolno nam zapominać, że wizerunek, tak jak i rynek, zmienia się wraz ze zmieniającymi realiami. Zmianom ulegają oczekiwania i wymagania klientów. I w końcu zmienia się też nasza konkurencja. Dlatego też naszym zadaniem staje się zarządzanie i monitorowanie wizerunku, a następnie oddziaływanie na percepcję marki.

A co z popsutym wizerunkiem?

Życie jest pełne niespodzianek. Także tych niemiłych. Dlatego też mówiąc o roli wizerunku i jego wpływie na sprzedaż, musimy wspomnieć również o czynnikach, które mogą przyczynić się do jego popsucia.

Wizerunek nie jest darowany nam „na zawsze i na wieczność”. Łatwo jest go zniszczyć i znacznie trudniej odbudować. A najczęściej powtarzanym błędem jest zawiedzenie klienta. Rozczarowany jakością, pozostawiony ze swym niezadowoleniem samemu sobie szybko odbiera firmie zaufanie, jakim ją darzył. Wizerunek firmy jest bowiem w dużym stopniu uzależniony od jej zachowań w sytuacjach potrzeb i oczekiwań klientów. Gdy te zostaną zawiedzione, wizerunek zaczyna być dla firmy ciężarem. I co ważne, ciężarem niosącym ze sobą trudne i długie konsekwencje finansowe.

Naprawiać czy budować nowy?

To pytanie, na które bardzo trudno jest znaleźć jednoznaczną odpowiedź. Zdarzają się bowiem sytuacje, kiedy naprawa nie przynosi oczekiwanych skutków. Dlaczego? Aby to zrozumieć, wystarczy spojrzeć na ludzką naturę. Jakże trudno jest nam zmienić nasze złe przekonania. Jeśli czegoś nie lubimy, często nawet nie przyjmujemy do siebie myśli, że mielibyśmy zmienić nasze podejście. I właśnie wtedy należy rozważyć rozpoczęcie budowania wizerunku od nowa. Czasem rewolucyjne przejście do zupełnie nowej tożsamości jest jedynym rozwiązaniem, które jest w stanie uchronić firmę przed wegetacją a nawet upadkiem. I choć trzeba będzie zacząć wszystko od nowa, to naprawdę się opłaca.

Rola, jaką wizerunek odgrywa w życiu każdego mikroprzedsiębiorstwa, wydaje się nieoceniona. W sytuacji, gdy nie stać go na prowadzenie drogich kampanii reklamowych, to właśnie on staje się światełkiem w tunelu. I to on prowadzi firmę przez tunel wszystkich przeciwności i barier, aż w końcu dociera ona do punktu, w którym odnosi swój biznesowy sukces. Wizerunek nie tylko bowiem pomaga firmie zaistnieć na rynku, ale też rozwinąć na nim jej przysłowiowe skrzydła. Dzięki niemu buduje ona swoją tożsamość, którą wyróżnią się do konkurencji. Wreszcie jest zauważalna. I wreszcie znajduje nowych klientów, którzy otaczają ją swoim zaufaniem. To wizerunek pomaga jej stworzyć trwałe więzi, zarówno z klientami, jak i pracownikami. I w ten właśnie sposób ma ogromny wpływ na osiągane przez firmę zyski.

  • Aneta Wątor

    Bardzo ciekawy artykuł. Zgadzam się, wizerunek, nasze opakowanie, sprawia że jesteśmy bardziej lub mniej ciekawi dla klienta. Ciekawość rodzi chęć poznania co jest dalej, a to w głównej mierze powinno prowadzić do sprzedaży. Wizerunek zarówno produktu jak i samego sprzedawcy to bardzo ważne kryteria, którymi kierują się klienci przy zakupach.