Zakupy internetowe – demografia różnicuje wszystko

”Pieniądze szczęścia nie dają. Dopiero zakupy” – mogłaby powiedzieć niejedna kobieta. Jak się okazuje to właśnie Panie są prawdziwymi fankami wydawania pieniędzy w sklepach; zarówno tych stacjonarnych jak i tych w internecie. Według ostatniego raportu “E-Commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” wynika jednoznacznie, że to właśnie kobiety chętniej i częściej niż mężczyźni robią zakupy w wirtualnej przestrzeni.

Profil internetowego zakupoholika

Według najnowszych badań, odsetek osób robiących zakupy przy użyciu serwisów internetowych stale rośnie. E-kupujący to kobieta. Ma ona od 25 do 34 lat, jest w trakcie studiów bądź już je skończyła. Mieszka w mieście, do 200 tys. osób. Swoja sytuację materialną ocenia jako dobrą, a dochody lokalizuje w przedziale od 2 000 zł do 5 000 zł.

Płeć różnicuje popyt na kupowane przedmioty

Kobiety podczas robienia zakupów internetowych najczęściej wybierają przedmioty z szerokiej kategorii: odzież, dodatki oraz akcesoria. Wydawać by się mogło, że Panie będą kupować równie często także obuwie. Pozory mogą mylić, ponieważ ważniejsze od butów są dla nich książki, płyty i filmy. W pierwszej trójce najchętniej kupowanych produktów znajdują się buty wraz z kosmetykami i perfumami. Kobiety w trosce o wygląd zewnętrzny wybierają te przedmioty, które, niejednokrotnie mogą kupić niższym kosztem niż w drogeriach czy sieciówkach.
U mężczyzn sytuacja wygląda inaczej. Panowie kupują w pierwszej kolejności sprzęt komputerowy. Okazuje się, że z takim samym natężeniem wybierają ubrania co książki i płyty oraz urządzenia AGD/RTV. Smartfony, tablety i telefony są przedmiotami znajdującymi się w pierwszej trójce artykułów najbardziej pożądanych przez mężczyzn w sklepach internetowych. Mężczyźni lubią gadżety, dlatego nic dziwnego, że elektronika tak często ląduje w ich wirtualnym koszyku.

Interesujący jest fakt, że spośród trzech kategorii, w której klienci dokonują zakupów zdecydowanie najrzadziej (materiały budowlane, artykuły kolekcjonerskie, ubezpieczenia), mężczyźni stanowią przeważającą większość kupujących.

Wykształcenie różnicuje wybierane opcje dostawy przesyłki

W badaniu zostały wyróżnione trzy poziomy wykształcenia: wyższe, średnie i niższe. Większość respondentów zgodnie odpowiedziała, że wolą gdy firma kurierska dostarcza im przesyłki do domu lub pracy. Co ciekawe, osoby ze średnim wykształceniem zaznaczały tę odpowiedź najczęściej. Przesyłki kurierskie są droższe niż te wysyłane za pośrednictwem, np. Poczty Polskiej. Okazuje się, że dla klientów priorytetem jest szybki czas realizacji zamówienia. Konsument woli dołożyć kilka złotych i mieć pewność terminowego dostarczenia paczki.

W następnej kolejności, osoby biorące udział w badaniu powiedziały, że wolą gdy przesyłki są wysyłane do nich pocztą. Taka odpowiedź była najczęściej udzielana przez osoby z niższym wykształceniem. Taki stan rzeczy może wynikać z silnego przyzwyczajenia, nawyków oraz sceptycyzmem w stosunku do nowości. Kolejną popularną odpowiedzią był „odbiór za pomocą Paczkomatów”. Ten wariant wybierały osoby z wyższym wykształceniem. Wynika to z faktu, że te skrzynki są gęsto rozmieszczone w miastach, a co za tym idzie ich dostępność jest powszechna. Osoby wybierające paczkomaty mogą odebrać przesyłkę wracając z pracy, omijając przy tym kolejki na poczcie lub umawianie się z kurierem na dokładną godzinę.

Wiek różnicuje motywy robienia zakupów w Internecie

Respondenci zostali poproszeni o wskazanie powodów robienia zakupów przez Internet. Okazało się, że najważniejszym czynnikiem dla wszystkich ankietowanych jest to, że wirtualna przestrzeń jest otwarta non stop, a nie od 8.00 do 17.00. Za największy atut zakupów internetowych osoby w grupie wiekowej 50+ uznali to, że nie muszą wychodzić z domu na zakupy.

Najmłodsza grupa wiekowa, biorąca udział w badaniu, powiedziała że dla nich najważniejszy jest fakt, dostępności większej ilości asortymentu niż w tradycyjnych sklepach.
Osoby w wieku 24-35 lat doceniają fakt, że w Internecie mogą szybko i łatwo porównywać ceny. Wszyscy w tym przedziale wiekowym zaczynają stabilizować swoją sytuacje finansową. W Internecie poszukują produktów o dobrej jakości, ale nie chcą przepłacać. Porównanie cen daje możliwość szybkiego rozeznania się na rynku i wybrania najkorzystniejszej oferty.

Fakt możliwości płatności różnymi sposobami był ważny dla osób, które mają od 35 do 49 lat. Reprezentanci tej grupy, mają z reguły stabilną sytuację życiową. W internecie starają zachowywać się rozważnie. Dlatego, np. ważne jest dla nich, gdy za przesyłkę mogą zapłacić przy odbiorze, po dokładnym sprawdzeniu czy przysłany towar jest sprawny i spełnia ich oczekiwania.

Wydawać by się mogło, że w świecie, w którym indywidualizm zagościł na stałe, nie ma dwóch takich samych osób. Zakupy internetowe są czynnikiem łączącym ludzi, a poprzez to tworzącym różnorakie wirtualne grupy społeczne. Ludzie, którzy najprawdopodobniej nigdy nie się spotkają mają podobne upodobania pod względem zakupów, wysyłki czy płatności internetowych.

Źródło: https://www.gemius.pl/files/reports/E-commerce-w-Polsce-2015.pdf