Naukowcy szacują, że na wywarcie dobrego pierwszego wrażenia mamy wyłącznie siedem sekund. Warto wykorzystać tę chwilę, aby dać się zapamiętać, z jak najlepszej strony, ponieważ ewentualna zmiana wizerunku może być znacznie trudniejsza, niż się pierwotnie wydaje. Wiele osób zadaje sobie zatem pytanie: jak, w tak krótkim czasie, zbudować swój wizerunek w oczach nieznajomych osób?
Niestety nie ma na to gotowej receptury, ale z pewnością nie zaszkodzą odpowiednio skrojone elementy stroju, okraszone nieprzypadkowymi dodatkami. Dzięki temu możesz dodać sobie powagi, zwiększyć pewność siebie, a nawet podnieść poziom zaufania u współrozmówców. A w biznesie ma to niebagatelne znaczenie.
Dress code
Biznesowy dress code pojawił się w naszym kraju na początku lat 90. Jest to nic innego jak zbiór kilku prostych zasad, które warto znać i pamiętać, aby zawsze wyglądać stosownie do okoliczności. Dzięki temu ubrania w Twojej szafie sprawdzą się zarówno w biurze, jak i podczas oficjalnych spotkań z kontrahentami. Większość z nich cechuje prosta forma i ponadczasowy styl. Nie oznacza to jednak, że nie pozwolą one na wyrażenie własnej osobowości. Gra faktur, modny akcent kolorystyczny czy ekstrawagancki dodatek podkreślą wysmakowanie stylizacji, nie zaburzając odbioru całości.
Biznes nie jedno ma imię
Ważną informacją jest fakt, że w ramach biznesowego dress code’u można wyróżnić aż trzy typy strojów. Każdy z nich charakteryzuje się odmiennymi elementami ubioru oraz obowiązują w innych sytuacjach.
1) Biznesowy formalny – Business Attire (Business Formal)
To najpopularniejszy klasyczny strój biznesowy. Tego stylu powinny trzymać się osoby, które w codziennej pracy muszą reprezentować firmę na oficjalnych spotkaniach biznesowych. Do grona takich osób zaliczają się m.in. pracownicy zajmujący najwyższe stanowiska w firmie – dyrektorzy i prezesi – oraz prawnicy czy politycy. Co ciekawe, dla większości ludzi styl formalny utożsamiany jest z biznesowym dress codem, bowiem myśląc o nim, mają przed oczami mężczyznę w garniturze.
2) Business Smart (styl półformalny)
Stosowany jest w pracy biurowej lub na mniej formalnych spotkaniach biznesowych. W jego ramach można pozwolić sobie na swobodę miksowania kolorów, faktur oraz dodawania elementów własnego stylu do stroju formalnego. Dla kogo jest przeznaczony? Ten styl preferują managerowie, dyrektorzy czy osoby mające bezpośredni kontakt z klientami.
3) Business Casual – biznesowy nieformalny
To swobodny zestaw, typowy dla tzw. Casual Friday (w korporacji to jeden dzień w tygodniu, w którym nie trzeba przestrzegać zasad dress code’u) lub dla pracowników firm, w których nie obowiązują oficjalne relacje biznesowe, m.in w agencjach reklamowych. Styl ten charakteryzuje dość duża swoboda wyboru stroju, ale wciąż należy pamiętać, że pracujemy w biurze wśród znajomych. Dla kogo? Dla pracowników biurowych na niższych stanowiskach lub niemających kontaktu osobistego z klientami.
Panowie… nie tędy droga
Jeśli kiedykolwiek zwróciłeś uwagę na to, jak ubierają się Twoi koledzy w pracy, to z pewnością zauważyłeś, jak zmienił się strój biznesowy mężczyzn na przestrzeni ostatnich kilku lat.
Styl ubioru przeszedł dość płynnie z Business Smart do Business Casual. Przez to męska garderoba (przynajmniej ta biznesowa) jest teraz o wiele bardziej liberalna niż kiedykolwiek wcześniej. Stało się tak głównie dzięki pracownikom działu IT i… Hawajom.
Tu ciekawostka. Gdy przemysł komputerowy rozkwitał w latach 70., pracownicy IT byli często zmuszani do przestrzegania dress code’u. Pracując wśród dużych komputerów, które generowały sporo ciepła, musieli zawsze mieć przy sobie marynarkę… na wypadek, gdyby wszedł klient. W tym samym czasie hawajskiemu przemysłowi odzieżowemu udało się sprzedać lokalnym firmom pomysł pt. „Aloha Friday”. Polegał on na tym, że raz w tygodniu pracownicy mogli przychodzić do pracy w najbarwniejszej hawajskiej koszuli. Pomysł, który początkowo został wprowadzony jako sposób na kultywowanie lokalnych zwyczajów, szybko przyjął się na kontynencie, ewoluując do znanego nam do Casual Friday. W XXI wieku, na skutek rozwoju firm informatycznych, luźny styl noszenia przyjął się w większości działów i nie ograniczał się już do jednego dnia w tygodniu.
Żeby było jasne. Nie uważam, że styl nieformalny jest zły. Bycie bardziej swobodnym w pracy łamie co prawda sztywne zasady stylu, ale z drugiej strony daje więcej miejsca na wyrażenie swojej osobowości.
Mimo to uważam, że niektórzy z nas poszli za daleko z wyrażaniem swojego „ja”, przez co dopuścili się swoistego modowego (i nie tylko) faux-pas. Bez wątpienia zauważyłeś wokół siebie kilku mężczyzn, którzy mają problem z właściwym ubiorem.
- Koszulka na ramiączkach jako ulubiona odzież wierzchnia?
- Latem witają Was w krótkich szortach rodem z bałtyckich plaż?
- Koszulki Metaliki, Black Sabath i SOAD jako element wyrażania siebie?
- A może obcisłe sweterki, które mają podkreślić umięśnione ciało?
- No i absolutny klasyk – Wojciech Cejrowski w korpo wydaniu – Boso przez open space.
Taaa… Niestety dla wielu z nas jest to codzienny widok. A wystarczy czasami tak niewiele, aby to wszystko zmienić.
Skupmy się jednak na sobie i dress codzie dla handlowców. Jakich zasad warto przestrzegać, aby budować świetne pierwsze wrażenie i zjednać sobie klientów samą aparycją?
Garnitur czyni męża
Garnitur to zestaw ubioru wykonany z tego samego materiału. Dwuczęściowy składa się ze marynarki i spodni. Trzyczęściowy zawiera dodatkowo kamizelkę, która wieńczy dzieło sztuki.
Jeżeli zajmujesz wysokie stanowisko w firmie (prezes/dyrektor) warto, abyś w wyborze garnituru kierował się klasyką. Skoncentrowałbym się raczej na dwuczęściowym garniturze, ponieważ jest najczęściej noszony przez mężczyzn w biurze. Trzyczęściowy jest teraz w większości zarezerwowany na uroczystości jak wesela lub bardziej formalne bankiety.
Jeśli jednak nie musisz reprezentować firmy przed klientami czy innymi ważnymi osobistościami, możesz pozwolić sobie na złamanie sztywnych zasad i zawitać do świata Business Smart. Możesz tutaj przemycić ekstrawaganckie dodatki, pozwolić sobie na swobodę miksowania kolorów, faktur oraz dodawania elementów własnego stylu do stroju formalnego.
Mówiąc o garniturach, należy wspomnieć, że każdy dorosły mężczyzna (w mojej opinii) potrzebuje co najmniej jednego dobrego zestawu w swojej garderobie. Natomiast jeśli spodziewasz się nosić garnitur na co dzień do pracy, powinieneś kupić jeszcze dwa lub trzy w różnych kolorach.
Na początku proponuję zacząć od zwykłego ciemnego/granatowego koloru bez wzoru. Granatowy jest najelastyczniejszym kolorem, który można łatwo łączyć z różnymi koszulami i krawatami. Drugi kolor powinien być dopasowany do Twojej garderoby, najczęściej jednak pada na kolor czarny lub szary. Planując większą garderobę, warto również pokusić się o różne faktury czy materiały, gdyż takowe otwierają przed Tobą całkowicie nowy świat.
Koszula to Twój najlepszy przyjaciel
Następne na liście są koszule biznesowe. Wybierając takowe, trzymaj się ponadczasowej klasyki. Zacznij od kilku prostych białych bądź błękitnych koszul z kołnierzykiem. Później – podobnie jak w przypadku garniturów – możesz uciec w kierunku rozmaitych wzorów i kolorów. Wybierając koszule biznesowe, upewnij się, że będą one dobrze wyglądać po zapięciu pod szyją i że będą miały odpowiednią długość rękawów (pamiętaj, że mankiet zawsze musi delikatnie wystawać ponad rękaw marynarki).
Every journey begins… in Oxford
Kluczowym elementem Twojego profesjonalnego stroju biznesowego są buty. Najczęściej wybieranym obuwiem biznesowym są Oxfordy (nazywane czasami Balmoral – głównie w Stanach Zjednoczonych).
Oxfordy są kwintesencją butów wieczorowych. Nie są to jednak jedyne buty, które dodadzą Ci szyku. Jeżeli możesz pozwolić sobie na Busienss Smart czy Business Casual to świetnym zwieńczeniem będą także:
- monki – monk shoes,
- lotniki – wholecut shoes,
- sztyblety – chelsea boots,
- chukka boots / desert boots,
- mokasyny z chwostami – tassel loafers,
- pensówki – penny loafers.
Diabeł tkwi w szczegółach
Po skompletowaniu podstaw stroju biznesowego możesz zacząć dodawać akcesoria, aby jeszcze bardziej wyrazić swoją osobowość i styl. Podstawą jest krawat, który jest Twoją szansą na wyrażenie emocji. Musisz jednak być uważny, ponieważ kolory krawatów w określonym kontekście mogą na przykład wyrażać poglądy polityczne, z którymi – jak wiadomo – w biznesie trzeba uważać. Innymi dodatkami, jakimi warto się zainteresować, są: m.in. poszetki, paski do spodni/szelki, zegarki, spinki do koszuli czy stylowe nakrycie głowy.
Biznes lubi jakość
Pamiętaj, że garderoba, którą nabywasz, powinna być z Tobą na lata. Dotyczy to zwłaszcza garniturów i butów. Warto zatem poświęcić więcej czasu oraz pieniędzy na wybranie odzieży, która jest ponadczasowa. Oprócz stylu, postaw na jakość, zatem zainwestuj w najwyższą gatunkowość ubrań, na jaką Cię stać.
Kiedy już przeznaczysz środki na nową garderobę, musisz także zadbać o właściwy sposób jej przechowywania. Jest to niezbędne, jeśli chcesz utrzymać ubrania w nienagannym stanie przez długi czas. Na szczęście dbanie o garnitury i koszule jest proste i ogranicza się do prostej zasady: koszule, marynarki i spodnie powinny zawsze swobodnie zwisać.
Do marynarek używaj szerokich wieszaków, aby zapobiec ewentualnym zagnieceniom i uszkodzeniom. Nie musisz wydawać dużo pieniędzy na drogie wieszaki, zazwyczaj kupując garnitur, odpowiedni otrzymasz w zestawie.
Odnośnie butów, to jeśli zainwestowałeś w wysokiej jakości obuwie, które powinno towarzyszyć Ci przez lata, to warto zaopatrzyć się również w prawidła, aby zachować ich oryginalny kształt. Podobnie jak w przypadku wieszaków, nie musisz wydawać fortuny. Niemalże w każdym sklepie obuwniczym będziesz mógł nabyć odpowiednie „drewienka”.
Reasumując
W środowisku biznesowym ktoś, kto nie dba o swój wygląd, może być postrzegany jako osoba, która nie dba o swoją pracę, karierę lub ludzi, z którymi współpracuje. Jeśli chcesz być traktowany w biurze poważnie, musisz pokazać, że Ci zależy.
Ludzie, którzy Cię widzą na co dzień (Twoi klienci, współpracownicy), na podstawie Twojego wyglądu budują sobie opinię o tym, kim jesteś. Dotyczy to szczególnie osób, które nie znają Cię zbyt dobrze. Jeśli chcesz stworzyć silny wizerunek i zyskać szacunek współpracowników, musisz zacząć od profesjonalnego stroju biznesowego. Dzięki temu możesz dodać sobie powagi, zwiększyć pewność siebie, a nawet podnieść poziom zaufania u współrozmówców. A w biznesie ma to niebagatelne znaczenie.
O autorze:
Szymon Odolanowski
Head of Business Development w Abanana Advertising
„Odkąd pamiętam moja mama zawsze powtarzała, że ze swoim gadanym to sprzedam wszystko. Pełen wiary we własne możliwości, postanowiłem zdobyć świat biznesu – zostałem sprzedawcą w szkolnym sklepiku.”
Tak mogłaby zaczynać się moja autobiografia, pełna: nieprawdopodobnych anegdot (umiem ruszać uszami), życiowych sukcesów (kupiłem dzięki temu citroëna) oraz pokonywania trudności (mam citroëna).
Zawodowo jestem niczym mityczny Midas – wszystko, czego dotykam, zamienia się w pieniądze. A wiem, co mówię, bo na gotówkę wymieniałem: pralki, terminale, prąd, karnety do teatrów, programy lojalnościowe czy maile.
Kiedy nie handluję, to się mądrzę. Zatem przy odrobinie szczęścia, spotkasz mnie na jednej z misji ewangelizacyjnych.
Prywatnie bloger (odolanowski.pl), pasjonat kuchni słowiańskiej i sportów ekstremalnych jak piłkarska ekstraklasa.
Komnentarze
Bez komentarzy