Cykl Deminga – poznaj najważniejszą zasadę ciągłego ulepszania

Aneta Wątor

Wszyscy chcemy wieść zdrowe, szczęśliwe życie, lecz zmiany na lepsze bywają trudne. Z pomocą pojawia się Kaizen – filozofia, dzięki której japońskie koncerny, takie jak Toyota, Mazda czy Honda osiągnęły spektakularne efekty. Po przeczytaniu tego artykułu odkryjesz potęgę małych kroków.

 

Kaizen jest japońskim słowem, oznaczającym poprawę, ulepszanie oraz udoskonalanie. Jako strategia biznesowa, polega na zaangażowaniu wszystkich pracowników, niezależnie od szczebla, w stałe poszukiwanie usprawnień, które można wprowadzić do działalności firmy. To metoda tak zwanych „małych kroków”, polegająca na tym, że każdego dnia szukamy jednej, niewielkiej rzeczy, którą możemy ulepszyć, by przybliżyć się do zamierzonych celów.

William Edward Deming był amerykańskim statystykiem, prekursorem metody Kaizen. Pierwszym specjalistą, który w sposób metodyczny przekazywał japońskim inżynierom i menedżerom wiedzę na temat przeprowadzania procesu zmian w organizacjach. Od początku lat 50. zaczął prowadzić wykłady dla japońskich inżynierów, poświęcone statystycznemu sterowaniu procesami oraz jakością. Po powrocie do USA prowadził firmę konsultingową, opierając swoje tezy na tej metodzie. W 1980 roku, po wywiadzie dla NBC poświęconym sukcesowi gospodarczemu Japończyków, stał się wielkim odkryciem amerykańskich menedżerów.

Cykl Deminga (określany też jako cykl PDCA z ang. Plan-Do-Check-Act lub cykl P-D-S-A z ang. Plan-Do-Study-Act) – ilustruje podstawową zasadę ciągłego ulepszania (ciągłego doskonalenia, Kaizen).

 

ZAPLANUJ

Zaplanuj małe kroki, które wykonasz, by ułatwić sobie realizację celu.
Planuj każdą zmianę z wyprzedzeniem. Przeanalizuj obecną sytuację (punkt A) oraz potencjalne skutki zmian. Przed rozpoczęciem działania przygotuj się do niego planując skrupulatnie każdy szczegół. Z góry przemyśl, po czym poznasz, że zamierzony cel został zrealizowany. Opracuj plan wdrożenia działań, zadbaj przy tym o właściwe oddelegowanie zadań) osobom, które są specjalistami w tej dziedzinie.

 

WYKONAJ

Wykonaj zaplanowane powyżej kroki.
Zacznij od niewielkiej zmiany, i nie oczekuj, by coś było doskonale zaplanowane. Wykonaj jeden mały krok i odrzuć perfekcjonizm. Zrobione jest lepsze niż doskonałe, a perfekcyjnie nie będzie nigdy. Każdego dnia wykonuj małe kroki, które przybliżą Cię do zamierzonych celów.

 

SPRAWDŹ

Wyciągnij wnioski z Twoich działań. Dlaczego to takie ważne?
Wyciągając wnioski zabezpieczasz się przed ponownym popełnieniem błędu, jednocześnie przyczyniając się do odniesienia sukcesu w przyszłości. Kiedy swoje konkluzje przeobrazisz w pierwsze działania, przybliżą Cię one do celu. Eksperymentuj, każdego tygodnia reasumuj swoje działania. Z pewnością pomoże Ci w tym na przykład Dziennik Celów Kaizen, który składa się z arkuszy z gotowymi pytaniami, kolumnami do podsumowań i planowania (www.dziennikcelow.pl).

 

POPRAW, CO NIE DZIAŁA I DZIAŁAJ POPRAWNIE

Nastaw się na popełnianie błędów. Im częściej próbujesz, tym więcej błędów popełniasz.

Jeśli popełnisz błąd poinformuj nas o tym, byśmy mogli zapobiec znacznie poważniejszemu błędowi.

To jeden z cytatów, które Deming życzył sobie umieszczać w firmach, gdzie wdrażał Kaizen. Przygotuj się na to, że będziesz popełniać błędy. W końcu to czysta statystyka. Tylko podejmując odpowiednie działania, możesz liczyć na efekty. Myśl, planuj, działaj korzystając z małych kroków Kaizen.

Myślą przewodnią Kaizen jest ciągłe ulepszanie życia we wszelkich aspektach. To przede wszystkim nieustanna poprawa wydajności, maksymalna eliminacja marnotrawstwa oraz skuteczne rozwiązywanie wszelkich problemów. To nie tylko sposób myślenia i zarządzania, ale także odpowiednia metoda komunikowania się.

 

Pamiętaj, by ulepszać swoje działania. Stosuj cykl Deminga we wszystkich działaniach:
● Zaplanuj
● Wykonaj
● Sprawdź
● Popraw

fot. Facebook/Kobieta w Biznesie

 

Zapraszamy na kolejne spotkanie Kobiety w Biznesie już 13 czerwca w Poznaniu. Tematem konferencji będzie Personal branding.

 

Portal Biznes Musi Sprzedawać jest patronem cyklu spotkań Kobieta w Biznesie

Szkolenia z content marketingu: skuteczna sprzedaż a content marketing 23.10.2018 w Warszawie oraz content marketing w B2B 27.11.2018 w Warszawie