Dobry manager, czyli jaki?

Redakcja

Bycie managerem nie wiąże się tylko z nazwą stanowiska widniejącą na wizytówce czy tabliczce na drzwiach Twojego gabinetu. To o wiele więcej. Sam fakt, że jesteś managerem nie ułatwi Ci realizowania projektów i osiągania zamierzonych celów. Dlatego tak ważne jest wypracowanie w sobie pewnych szczególnych umiejętności i cech, które Ci w tym pomogą. Jakie to cechy? Jaki powinien być dobry manager? Co powinien robić a czego unikać?

Bądź zmotywowany – przede wszystkim musisz chcieć pracować. Bardzo istotne jest to, żeby odnaleźć w sobie chęć do działania i z radością podchodzić do swoich zadań. Jeśli tego zabraknie, nawet najprostsze zadanie okaże się przeszkodą nie do pokonania. Ale Twoja motywacja nie jest potrzebna tylko do realizacji Twoich obowiązków. Musisz pamiętać też o tym, że przykład z Ciebie biorą Twoi pracownicy, zatem zarażaj ich dobrą energią.

Motywuj do działania innych – dopiero w momencie, w którym sam będziesz odpowiednio zmotywowany do pracy, będziesz mógł wymagać od innych podobnego zachowania. A jak zmotywować pracownika? Zacznij od drobnych rzeczy – czasem naprawdę wystarczy pochwała, aby pracownik wiedział, że jego wysiłek się opłacił, przyniósł efekt i żeby z nowym zapałem przystąpił do kolejnego zadania. Spraw, żeby miejsce pracy kojarzyło mu się również z czymś przyjemnym, a nie tylko z obowiązkami – pyszne ciasto bez okazji na pewno poprawi mu humor, a tym samym zachęci do działania. Warto pomyśleć także o nagrodach. Mile widziane będą z pewnością premie, bony upominkowe lub bilety do opery czy teatru będące dodatkiem do wypłaty.

Poznaj swoich pracowników – nawet najbardziej wyszukane metody motywacji nic nie dadzą, jeśli nie będą one dostosowane do pracowników. Każdy jest inny. Dlatego ważne jest, abyś jako manager ich słuchał i wiedział jaki rodzaj pracy sprawia danemu pracownikowi najwięcej przyjemności, jaki motywator najlepiej na niego podziała i tę wiedzę odpowiednio wykorzystał. Dzięki temu zyskasz pewność, że powierzone mu zadania zostaną dobrze wykonane.

Daj poznać siebie – nie możesz chować się za biurkiem i stertą papierów. Wtedy w oczach pracowników będziesz wyłącznie wymagającym szefem, który do wszystkich podchodzi z dystansem. Pokaż im również swoją inną, bardziej przyjacielską stronę.

Zadbaj o integrację zespołu – nie od dziś wiadomo, że praca w zespole, w którym ludzie się znają i lubią jest o wiele przyjemniejsza i może dawać zdecydowanie lepsze wyniki. Dlatego warto zadbać o miłą atmosferę w miejscu pracy, a czasem także poza nią, np. na zaproponowanych przez Ciebie spotkaniach lub imprezach.

Znaj swoje słabe i mocne strony – jeśli będziesz wiedział w czym jesteś dobry, a jakich kompetencji Ci brakuje, łatwiej przyjdzie Ci określenie czego oczekujesz od swoich pracowników. Dzięki połączeniu Waszych umiejętności będziecie mogli osiągnąć znacznie więcej.

Znaj umiar i bądź asertywny – oczywiście postaraj się zachować zdrowy rozsądek. Dobre stosunki z pracownikami, integracja, nagrody – to wszystko jest bardzo ważne, ale dbanie o to nie może być jedyną rzeczą jaką będziesz się zajmował. Pamiętaj, że jako zespół macie pewne zadania do wykonania, a Ty przede wszystkim jesteś szefem, dlatego niezwykle ważne jest, abyś umiał wyznaczyć pewne granice i w odpowiednim momencie powiedzieć „nie”. W innym razie pracownicy wprost wejdą Ci na głowę.

Nie bój się wyrażać własnego zdania, jeśli trzeba negocjuj – musisz znaleźć w sobie siłę przebicia i dar przekonywania. Często pewność siebie, mocny charakter i odpowiednia argumentacja są kluczem do sukcesu.
Jasno określaj i rozdzielaj poszczególne zadania – dzięki temu unikniesz nieporozumień pomiędzy pracownikami.

Bądź mediatorem – jeśli mimo wszystko do jakichś nieporozumień dojdzie, dobrze by było gdybyś potrafił je załagodzić. Pamiętaj, aby w takich sytuacjach zawsze uważnie wysłuchać tego co pracownicy mają do powiedzenia. Dopiero wtedy wspólnie będziecie mogli podjąć odpowiednią decyzję.

Kontroluj emocje – pamiętaj, że w pracy jesteś przede wszystkim profesjonalistą i nie powinieneś kierować się swoimi prywatnymi odczuciami co do pracowników, projektów czy klientów. Wiadomo też, że każdy ma czasem gorszy dzień, ale nie jest to powód, by pogorszyć go wszystkim wkoło.

Pokonaj stres – raczej nie jest możliwe, żebyś mógł go w pracy uniknąć, dlatego dobrze będzie jeśli znajdziesz na niego jakiś sposób. Nieważne czy będzie to półgodzinny bieg przed ważnym spotkaniem, mocna kawa czy piłeczki antystresowe. Ważne, żeby pomogło Ci się to zrelaksować i spokojnie podejść do zadań, które w danym dniu na Ciebie czekają.

Stwórz bazę obecnych i potencjalnych klientów – dzięki temu będziesz mógł być z nimi w stałym kontakcie. Jego odpowiednie, nienachalne podtrzymanie, pozwoli na zbudowanie pomiędzy Wami więzi i uzyskanie lojalności klientów. Da Ci to również możliwość poznania klienta i dopasowania do niego oferty, a dzięki temu z pewnością poczuje się doceniony i z większym prawdopodobieństwem ponownie skorzysta z usług Twojej firmy.

Bądź na bieżąco – to czego nauczyłeś się na studiach lub na kursach, nie wystarczy. Cały czas musisz zdobywać nowe doświadczenia, a przede wszystkim śledzić wszelkie zmiany i nowości w branży, w której pracujesz.

Oczywiście takich porad można wymienić znacznie więcej, jednak te na dobry początek z całą pewnością wystarczą. Jeśli tylko poświęcisz swój czas i energię, wysiłek naprawdę może się opłacić – zyskasz oddanych i pomocnych pracowników, lojalnych klientów, a żaden projekt nie będzie niemożliwy do zrealizowania.