Mówiąc, że rok 2020 nas zaskoczył, to jak nie powiedzieć nic. Trudno wymienić biznes czy branżę, które nie musiały zmierzyć się z nowymi realiami. I nagle, z dnia na dzień, powiedzenie „dostosuj się albo zgiń” stało się dla rynku aktualne jak nigdy dotąd.
Jednym z tematów, które dla wielu przedsiębiorców, sprzedawców czy marketerów stały się nowe, są webinary. W końcu jak zastąpić naturalną interakcję z człowiekiem przez połączenie online? O czym mówić? I co zrobić, gdy podczas szkolenia w kamerę zaglądają dzieci?
W dniach 23-30 listopada 2020 trwa konferencja online w pełni poświęcona webinarom Webinar Experts. Mieliśmy okazję wziąć udział w jednym z bloków i wraz z organizatorką wydarzenia Anną Prończuk-Omiotek porozmawiać na temat wykorzystywania webinarów podczas procesów sprzedażowych oraz obsługi klienta. W sieci już w weekend będzie można obejrzeć powtórki, my jednak przygotowaliśmy krótkie streszczenie naszej rozmowy.
Skąd brać tematy do webinarów?
Na początek musimy sobie zadać najważniejsze pytanie: co chcę osiągnąć robiąc webinar?
Czy chcę coś sprzedać? Czy chcę uświadamiać moich przyszłych klientów? Czy chcę zadbać o obecnych? Pytań oraz odpowiedzi może być bardzo dużo, dlatego warto przemyśleć cel, a następnie temat i przebieg takiego szkolenia czy wystąpienia. W zależności od odpowiedzi, rozpoczynamy przygotowanie tematu przewodniego i całej treści webinaru. Pamiętając, że webinary muszą mieć wartość użytkową i być podporządkowane celowi.
Jak webinary mogą usprawnić proces sprzedaży?
W marketingu B2B, a zwłaszcza w sprzedaży usług typu SaaS, webinary już od dawna odgrywają bardzo ważną rolę. Szczególnie teraz, podczas pandemii, kiedy spotkania z klientami zostały przeniesione do świata online, z takiego rodzaju promocji swoich usług zaczynają korzystać także inne branże, również działające w segmencie B2C. Wynika to z prostego faktu – dzięki webinarom, nawet z bardzo małym nakładem finansowym, jesteśmy w stanie dotrzeć do bardzo dużej grupy odbiorców. Takim kanałem jesteśmy w stanie opowiadać zarówno o nowych technologiach, zastosowaniu kosmetyków, które sprzedajemy, butów, które oferujemy, jak i zdrowym odżywianiu kotów. Ważne jest, aby taki webinar jasno odpowiadał na zapotrzebowanie rynku. Wsłuchujmy się więc w to, czego potrzebują nasi potencjalni klienci, czego im brakuje w pracy czy w życiu i na te potrzeby odpowiadajmy. Przekazujmy im takie treści, które mają im uświadomić, że produkt, który im oferujemy jest dokładnie tym, czego oni od nas oczekują.
Jak webinary mogą usprawnić proces obsługi klienta?
Niestety złote czasy, w których klient nie miał zbyt dużego wyboru, bezpowrotnie minęły. Konkurencja nie śpi, a kolejni gracze pojawiają się na horyzoncie. Z tego powodu, sprzedaż w dzisiejszych czasach nie kończy się na podpisaniu umowy czy zapłacie za produkt. To praca ciągła i nieskończona, tylko potem nazywamy ją obsługą klienta.
Niezadowoleni klienci są zwykle o wiele bardziej chętni do wyrażenia swojej negatywnej opinii, dlatego zadaniem biura obsługi klienta jest łagodzenie i rozwiązywanie problemów.
Co więcej, standardem jest obsługa w wielu kanałach jednocześnie z wykorzystaniem takich narzędzi jak Thulium. Sami przeprowadziliśmy badania, które miały sprawdzić, jak wygląda stan obsługi klienta w Polsce, w tym, z jakich narzędzi korzystają działy obsługi. Oprócz standardowych – jak email czy telefon – coraz częściej pojawiają się różne formy content marketingowe, w tym właśnie webinary.
Pełną treść raportu można pobrać ze strony: https://thulium.com/pl/ebooks/report-state-of-customer-support/
Warto przy tym pamiętać, że poza gaszeniem pożarów, można im także zapobiegać. I tutaj z pomocą przychodzą webinary onboardingowe, które oszczędzają czas biura obsługi klienta i docierają do wielu widzów. I tak samo jak w przypadku sprzedaży, jesteśmy w stanie niskim, prawie zerowym kosztem docierać do obecnych klientów i w zasadzie masowo rozwiązywać ich problemy lub zapobiegać ich powstawaniu poprzez przekazanie solidnego warsztatu edukacyjnego. Warunek jest jeden – musimy tych klientów słuchać, bo to oni na co dzień korzystają z naszych narzędzi i są kopalnią wartościowej informacji zwrotnej i pomysłów na rozwój. Jest mnóstwo narzędzi, dzięki którym za jednym razem możemy zebrać informacje od wielu osób. Badania NPS, ankiety internetowe, wywiady telefoniczne – każdy sposób jest dobry. Wystarczy wyjść naprzeciw oczekiwań klientów i lista tematów na serię webinarów stworzy się sama.
Webinar i o dalej?
No właśnie, co dalej z takim webinarem, który przeprowadzimy. Ogromną zaletą takiego kontaktu z potencjalnymi czy też obecnymi klientami jest to, że treść przekazywana na żywo pozostaje nam w formie video już na zawsze. Wielkim marnotrawstwem byłoby wykorzystać taki webinar tylko raz i nic z nim więcej nie zrobić. Możemy redystrybuować takie treści na różne sposoby, udostępniać za pozostawienie adresu e-mail, stworzyć bibliotekę i treści do niej udostępniać tylko poszczególnym klientom. W przypadku obsługi klienta można wykorzystać takie nagranie dla kolejnych osób mających problem z naszym produktem. Pomysłom nie ma końca, można udostępniać na Youtube lub VIMEO, promować płatnie w mediach i dzięki wersjom demonstracyjnym pozyskiwać nowych potencjalnych klientów. Ważne, aby potencjał takiego nagrania się nie zmarnował.
Możliwości wykorzystania webinarów w swoim biznesie jest bardzo dużo, polecam robić to każdemu kto ma taką możliwość, bo zyski są zdecydowanie większe od inwestycji.
Wskazówka: A jak zacząć tworzyć webinary i być w nich coraz lepszym? To trochę tak jak z nauką jazdy samochodem, najpierw trzeba się przełamać, a potem po prostu dużo jeździć, aż zostaniemy mistrzem kierownicy, czego Wam wszystkim życzę. Powodzenia.
O autorze:
Łukasz Hardek
Customer Success Coordinator w THULIUM
Od ponad 13 lat związany z branżą internetową z czego 7 w firmach oferujących usługi w modelu SAAS. Obecnie pełni rolę Customer Success Coordinator w firmie THULIUM, posiadającym jedno z najlepszych na rynku narzędzi wspierających obsługę klienta, gdzie odpowiada za rozwój obecnych klientów, wsparcie Działu Obsługi
Komnentarze
Bez komentarzy