Zarządzanie motywacją pracowników

Aleksandra Grębska

Jednym z głównych zadań menadżerów w przedsiębiorstwach jest motywowanie swoich pracowników do efektywniejszej i wydajniejszej pracy. Każdy z nich doskonale wie, jak dużo dobrego wnosi w pracę całego zespołu oraz przedsiębiorstwa zmotywowana jednostka. Właśnie dlatego należy wciąż poszukiwać jak najlepszych i najodpowiedniejszych metod do zarządzania ich motywacją.

Zarządzanie grupą ludzi, na którą składa się wiele indywidualności wcale nie jest proste. Tym bardziej nie jest łatwe motywowanie ich. Aby to zrobić, każdy lider musi włożyć w to dużo wysiłku i ciężkiej pracy, jednak pierwsze, od czego powinien zacząć, jest zachęcenie do pracy samego siebie. Podejście do pracy menadżera jest bardzo istotne, swoją postawą daje on przykład całemu zespołowi. Jeśli więc sami nie będziemy dobrze zmotywowani, nasze wysiłki i próby motywacji reszty grupy pójdą na marne.

Kiedy już kierownictwo zespołu będzie odpowiednio zachęcone do pracy, będzie świadome tego, jak wygląda ich system motywacyjny, to jakie cele są w stanie osiągnąć oraz wiedzą jakimi drogami będą do nich dążyć, dopiero wtedy mogą próbować wpływać na chęci do pracy swoich pracowników. Jeśli zrozumiemy siebie, istnieje duże prawdopodobieństwo, że zrozumiemy także potrzeby pracowników.

Zarządzanie motywacją nie jest sprawą prostą. Na wstępie warto stworzyć zespołowi odpowiednie warunki i atmosferę do pracy. Relację ze współpracownikami są niezwykle istotne przy wykonywaniu zadań, tak samo jak indywidualne samopoczucie każdego zatrudnionego. Te dwie rzeczy są ze sobą ściśle powiązane – kiedy w pracy panuje zdrowa, pozytywna atmosfera, pracownik czuje się w niej dobrze, gdy jest odwrotnie, pracownik czuje się źle w miejscu pracy. Trzeba zatem zapewnić im taką atmosferę, która sprawi, że będą się w biurze czuli komfortowo. Dzięki temu, że nie będą bali się wyrażać swoich myśli, mogą stać się bardziej kreatywni, co może sprawić, że odkryją nieznane dotąd sposoby na wykonanie zadania.

Podczas planowania i delegowania zadań swoim pracownikom pomocne mogą się okazać także platformy takie jak Motiveo, dzięki którym manager zespołu otrzymuje narzędzie umożliwiające tworzenie programów motywacyjnych. Oczywiście jest to jeden z elementów zarządzania zespołem, jednak niezwykle skuteczny, bo przynosi wymierne korzyści zarówno przedsiębiorcy (w postaci większych obrotów), jak i handlowcom (w postaci np. premii za określoną sprzedaż). Czytelne i jasne zasady wykonania założonego planu sprzedażowego to dodatkowy motywator, który ułatwia pracownikowi osiągnięcie celu.

Kolejną ważną rzeczą jest poznanie indywidualnych potrzeb członków zespołu – każdy ma swój, często odmienny system wartości i każdego będą motywowały inne rzeczy. Przykładowo, dla jednego pracownika najistotniejsze mogą być wartości materialne, premie pieniężne, samochód służbowy czy wszelkiego rodzaju bony upominkowe. Dla drugiego członka grupy może to być z kolei prestiż, brak czynników stresogennych w pracy czy możliwość awansu oraz rozwoju. Istotne jest także dopasowanie zadań do zainteresowań pracowników, tak aby wykonywanie ich sprawiało im przyjemność – dzięki temu będą powierzone im obowiązki wykonywali sumienniej i bardziej efektywnie. Pracownik, który będzie musiał pracować nad czymś, co nie sprawia mu żadnej satysfakcji, będzie chciał to zrobić jak najszybciej, a przez to zadanie nie zostanie wykonane starannie. To z kolei może negatywnie odbić się nie tylko na interesach zespołu, ale także całego przedsiębiorstwa.

Jeszcze jedną ważna sprawią mówiąc o zarządzaniu motywacją, jest umiar. Nie można przesadzić próbując zachęcać swoich pracowników do pracy. Po pierwsze ze względu na to, że po pewnym czasie będą oni chcieli otrzymywać wciąż więcej i więcej, co nie wpłynie dobrze na prosperowanie firmy. Drugim ważnym aspektem jest również to, że może to źle wpłynąć na ich dobro emocjonalne – kiedy pracownik nie będzie w stanie osiągnąć postawionego przed nim celu może to źle odbić się na jego psychice, a nawet prowadzić do załamania. Ważne jest zatem, aby motywować członków firmy, ale zachować przy tym zdrowy rozsądek.