Z offline do online. Kultura w trakcie pandemii.

Redakcja

Koronawirusowa rzeczywistość zaskoczyła nas wszystkich. Jednym z jej efektów są nieczynne muzea, odwołane koncerty, sztuki teatralne i inne wydarzenia kulturalne. Możliwości spędzania wolnego czasu i realizacji pasji zostały mocno ograniczone. Na szczęście nie jesteśmy pozostawieni samym sobie. Od rozpoczęcia kwarantanny obserwujemy światowy trend przenoszenia działań ze sfery offline do online. 

Transmisje live na platformach social media przechodzą prawdziwe odrodzenie. Artyści wychodzą z inicjatywą, grając koncerty w swoich domach i transmitując je w sieci. Dzięki temu, choć przez chwilę, możemy poczuć odrobinę “normalności”. To nie to samo co wydarzenie na żywo, ale w ten sposób możemy świetnie się bawić, słuchać ulubionych wykonawców, doświadczyć czegoś nowego i pobyć z innymi, bo przecież każdy z nas utknął teraz w domu. Jak wygląda kultura w dobie pandemii i co możemy robić? Sprawdźmy to!

Koncerty

Dla wszystkich miłośników koncertów (w tym dla mnie!), wiadomości o kolejnych odwołanych wydarzeniach z jednej strony wywoływały smutek, z drugiej zaś były całkowicie zrozumiałe. W tym momencie nasze zdrowie jest najważniejsze. Część artystów zaczęła wychodzić z inicjatywą i koncertować w sieci… z domu! Koncerty online cieszą się ogromnym zainteresowaniem ze strony użytkowników. W końcu bez opuszczania czterech ścian możemy posłuchać naszego ulubionego wykonawcy, bądź odkryć zupełnie nowy kierunek muzyczny, który być może zostanie z nami na dłużej. Ciekawość budzi również fakt, że mamy możliwość zobaczenia artystów w zupełnie innej, niespotykanej do tej pory odsłonie – w domowych warunkach. Wszystko jest bardziej naturalne, dzięki czemu możemy poczuć się mniej samotni i poczuć więź z innymi widzami transmisji. Dodatkowo wszyscy widzowie mają miejsce w pierwszym rzędzie 😉

Gospodarzem jednego z pierwszych takiego typu wydarzeń był Elton John znany ze swojej działalności charytatywnej. Wystąpiły gwiazdy światowego formatu, a wśród nich między innymi Billie Eilish, Mariah Carey, Alicia Keys i Backstreet Boys. Koncert był transmitowany na platformach Fox i iHeart Radio.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

@samsmith has the voice of an ✨angel✨ The #iHeartConcertOnFox is happening right now! Where are you watching from?

Post udostępniony przez iHeartRadio (@iheartradio)


Wśród gwiazd światowego formatu taki koncert online dał wokalista Coldplay – Chris Martin:

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Chris played a mini gig at home earlier today on IG Live. @glblctzn @WHO @JohnLegend #TogetherAtHome

Post udostępniony przez Coldplay?☀️ (@coldplay)


Podobnych inicjatyw nie brakuje również na rodzimym rynku. Artyści organizują swoje koncerty online, najczęściej do transmisji wykorzystując takie kanały jak Facebook, Instagram i Youtube.

Naprzeciw użytkownikom wyszedł sam Facebook. Na profilu Facebook App prowadzona jest komunikacja “Kwarantanna na na” związana z rozrywką w czasie pandemii. Znaleźć tam można między innymi cykl darmowych wydarzeń “Kwarantanna na na! Koncerty live z domów polskich artystów”. Występy odbywają się kilka razy w tygodniu. W ramach akcji serwis współpracuje ze Szlachetną Paczką, organizując zbiórkę dla osób najbardziej dotkniętych w czasie epidemii, czyli seniorów i osób samotnych. Do tego celu wykorzystywana jest funkcjonalność “Przekaż datek”. W line-up’ie koncertów online na profilu serwisu znajdziemy takie nazwiska jak Kuba Karaś, Piotr Rogucki, Krzysztof Zalewski czy Skubas.

Z kolei fundacja TVN “Nie jesteś sam”, na platformie player.pl i na profilu kanału na Facebooku, przeprowadziła transmisję live z wyjątkowego wydarzenia #koncertdlabohaterów. Akcja miała charakter charytatywny i była podziękowaniem za heroiczną pracę osób na pierwszej linii frontu, które dbają o nasze zdrowe i życie, czyli lekarzy, pielęgniarek, ratowników oraz innych pracowników służb medycznych. W czasie koncertu wystąpili artyści i muzycy polskiej sceny muzycznej jak: Maryla Rodowicz, Beata Kozidrak, Margaret, Anna Karwan i wielu, wielu innych. Oczywiście wszyscy śpiewali prosto ze swoich domów. W czasie wydarzenia zbierane były środki na wsparcie walki z pandemią.

W światowy trend transmisji koncertów online wpisuje się również popularny projekt “Męskie Granie”. Poprzez akcję Artyści, Żywiec Męskie Granie i Onet zbierają środki dla siepomaga.pl na rzecz walki z COVID-19. Koncerty online na Youtubie w tym przypadku zagrali Bass Astral x Igo, Sorry Boys i Król.

Tego typu inicjatyw jest jeszcze więcej. Z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie. Warto zwrócić uwagę, że wszystkie te działania łączy nie tylko miłość do muzyki, ale też chęć niesienia pomocy innym, co przejawia się w organizowanych zbiórkach na walkę z koronawirusem.

Sztuka w czasach zarazy

Zamiast koncertów wolicie zobaczyć sztukę teatralną? Nie martwcie się, teatry również dostosowują się do aktualnych realiów i udostępniają na swoich profilach w social media wybrane spektakle:

Szeroki repertuar przedstawień teatralnych znajdziemy również na kanale Teatr Telewizji na platformie VOD TVP.

Co powiecie na operę? Na stronie nowojorskiej Metropolitan Opera można obejrzeć wybrane spektakle online. To niepowtarzalna okazja, z której warto skorzystać! Za to na kanale  OperaVision w serwisie Youtube udostępnione są najlepsze opery z całego świata.

Jeszcze więcej kultury, czyli wystawy online

Zaliczyliśmy już koncert, przedstawienie w teatrze i operę. Co teraz? Może wirtualny spacer po ogrodzie Moneta? Fundacja Claude Monet udostępniła w sieci oprowadzanie po letniej rezydencji impresjonisty w Giverny. Otoczenie natury i piękny ogród miały być pomocą dla artysty w walce z depresją. Stanowiły również inspirację w tworzeniu kolejnych prac. Teraz my również możemy zobaczyć klimatyczne wnętrze tej posiadłości.  Wirtualne oprowadzanie możecie rozpocząć klikając tutaj.

Po wizycie w ogrodzie Moneta możemy zajrzeć do galerii i muzeów na całym świecie. Swoje zbiory w sieci udostępniają:

  • Muzeum Vincenta van Gogha w Amsterdamie – ze względu na koronawirusa instytucja została zamknięta do 1 czerwca 2020 roku. Do tego czasu zbiory można obejrzeć na jej stronie internetowej. Aby ułatwić zwiedzanie, dzieła zostały podzielone na kategorie. Znajdzie się również coś dla najmłodszych w postaci lekcji online o sztuce i samym artyście.
  • Muzeum Wiktorii i Alberta – pandemia spowodowała zamknięcie instytucji. W odpowiedzi w sieci została udostępniona część jej zbiorów. Co ciekawe, na stronie znajdziemy również grę, w której możemy samodzielnie zaprojektować perukę w stylu XVIII-wiecznej damy.
  • Wystawa Fridy Kahlo – dzięki platformie Google Arts & Culture mamy dostęp do aż 800 obrazów oraz zdjęć artystki.
  • Wersal – poprzez aplikację wykorzystującą technologię VR „VersaillesVR: Pałac jest twój” możliwe jest obejrzenie wnętrz królewskiego pałacu.
  • British Museum w Londynie – możemy obejrzeć wirtualną wystawę jednego z najsłynniejszych muzeów na świecie.
  • National Gallery of Art w Waszyngtonie – dostępne są dwie wystawy online. Jedna z nich jest poświęcona historii mody amerykańskiej, a druga opowiada o malarstwie Vermeera.
  • Kioto Costume Institute w Kioto – to zdecydowanie miejsce dla wszystkich pasjonatów mody.

Stand-up

Branża stand-up również nie pozostaje w tyle! W obecnych czasach humor jest obecnie na wagę złota i jest niezbędny, aby mimo wszystko zachować pozytywne nastawienie. W ramach projektu Stand Up No Limits prowadzone są występy online. Poprzez live stream możemy uczestniczyć w wydarzeniu stand-up comedy show. Dzięki dostępnej opcji czatu widzowie mają wpływ na poruszane tematy w czasie występu.

Co więcej, krakowska ekipa Comedy Lab, co tydzień w piątek o godzinie 20-stej na swoim profilu na Facebooku, transmituje live “Kryzysowy Sztab Komediowy”, w którego czasie z przymrużeniem oka komentuje obecną sytuację.

Podsumowując zmiany w funkcjonowaniu branży rozrywkowej w dobie koronawirusa, zauważamy, że nacisk kładziony jest na działania online i wykorzystywanie możliwości technologicznych, jakie oferują nam poszczególne platformy social media. Liczy się aktywna postawa, która sprawia, że pozostajemy widoczni, a dodatkowo dostarczamy innym rozrywki, polepszając im nieco nastrój i zachęcając do pozostania w domach. Obecna sytuacja z pewnością wpłynie na przebieg wydarzeń kulturalnych na dużą i małą skalę. Wierzę, że już za jakiś czas ponownie bez żadnych obaw będziemy mogli cieszyć się muzyką i sztuką na żywo oraz celebrować życie w sposób, który lubimy najbardziej. Tymczasem pozostańmy w domach i bawmy się biorąc udział w wydarzeniach online. Gorąco polecam Wam grupę na Facebooku Kultura w kwarantannie, gdzie dowiecie się, jakie wydarzenia będą transmitowane na platformie w najbliższym czasie. Pomysłodawcą grupy jest Stowarzyszenie Folkowisko.

Dziękuję, że przeczytałeś ten artykuł. Masz rozważania na ten temat, a może po przeczytaniu mojego tekstu pojawiły się jakieś pytania? Napisz do mnie – m.tabor@insignia.pl

AUTOR: Magdalena Tabor, Social Media Specialist, agencja Insignia

W branży pracuje od 5 lat. Doświadczenie zdobywała we współpracy z klientami z przemysłu medialnego, energetycznego, beauty i fashion. Prowadziła działania zarówno na rynku polskim, jak i międzynarodowym. W swoim portfolio ma obsługę komunikacji dla takich marek jak Telewizja Polska S.A., Enea, Venezia oraz Bell Cosmetics. Zawsze jest na bieżąco ze wszystkimi trendami w social media. Obecnie odpowiedzialna jest za implementację strategii komunikacji dla klientów z branży FMCG. W wolnych chwilach uwielbia koncerty, stand-upy, a także z zamiłowaniem tańczy zumbę.