Jak stworzyć efektywny system motywacyjny w sektorze MŚP?

Aleksandra Grębska

Wprowadzenie systemów lojalnościowych w rozbudowanych przedsiębiorstwach jest sprawą stosunkowo prostą. Zmotywowanie pracowników do pracy przy pomocy nagród i nakłonienie ich do rywalizacji, kiedy w firmie zatrudnionych jest wiele osób nie jest trudne. Co jednak w przypadku sektora małych i średnich przedsiębiorstw, gdzie liczba pracowników jest ograniczona, a działy niejednokrotnie składają się z jednej osoby? Czy możliwe jest wprowadzenie systemu motywacyjnego w takich firmach? Tak!

Trudna sprawa

Chociaż wprowadzenie systemu motywacyjnego w niewielkiej firmie nie jest banałem, wcale nie musi to odstraszać pracodawców przed wdrożeniem takiego programu. Korzyści płynące ze zmotywowanego pracownika są oczywiste. Jest to istotne dla przedsiębiorstw z sektora MŚP, bowiem muszą one pracować ciężej, aby utrzymać się na rynku. Właśnie dlatego warto poświęcić swój czas, aby zaproponować swoim zatrudnionym taki system motywacyjny. Na samym wstępie musimy pamiętać o tym, że program będzie różnił się od tego, który wprowadzany jest w dużej korporacji. W przypadku niewielkich firm powstaje kilka problemów, z którymi jednak można sobie poradzić. Jednym z nich są potrzeby pracowników i możliwości nagradzania ich – duże korporacje mogą pozwolić sobie na przeznaczenie sporej sumy pieniężnej na nagrody dla pracowników, w małych i średnich przedsiębiorstwach to może okazać się barierą.

Nie jest to jednak bariera nie do przeskoczenia, bowiem mentalność pracowników w wielkich korporacjach, a małych firmach różni się od siebie. Właśnie dlatego, konieczna jest konsultacja z zatrudnionymi przy tworzeniu systemu. To pozwoli na odpowiednie dobranie nagród, a co za tym idzie – osiągnięcie sukcesu. Z pewnością zamiast samochodu służbowego czy wycieczki, w sektorze MŚP sprawdzą się premie lub na przykład dodatki w postaci bonów podarunkowych. Ważne jest, aby ciągle motywować pracownika, dzięki czemu chętniej będzie wykonywał swoje obowiązki – co jest bardzo istotne w niewielkich przedsiębiorstwach, gdzie niejednokrotnie nikt inny nie może wykonać za daną osobę jej zadań.

Motiveo

Kolejną barierą do pokonania dla MŚP w stworzeniu systemu motywacyjnego jest kwestia finansowa związana z jego stworzeniem oraz implementacją w firmie. W dużych przedsiębiorstwach stworzeniem i obsługą systemów zajmują się odpowiednio przygotowane do tego zadania osoby lub zewnętrzne firmy – to z kolei wiąże się z kosztami, na które małe i średnie przedsiębiorstwa nie mogą sobie pozwolić. Tu z pomocą przychodzi e-usługa MOTIVEO.pl, której funkcjonalność pozwala m.in. na stworzenie i wdrożenie programu motywacyjnego dla pracowników firmy. Motiveo umożliwia nie tylko wykreowania dobrze działającego systemu motywacyjnego dla handlowców, ale pozwala także na śledzenie powstawania programu krok po kroku. Prócz tego w łatwy sposób umożliwia zarówno pracodawcy jak i pracownikowi śledzenie postępów sprzedażowych z poziomu komputera oraz urządzeń mobilnych. Dodatkowo Motiveo.pl zapewnia dostępność wirtualnego doradcy 24h/7, dzięki czemu w razie jakichkolwiek wątpliwości czy problemów można uzyskać odpowiedź na swoje pytanie niemalże natychmiastowo. Wszystkie te funkcje, które oferuje e-usługa jaką jest Motiveo dostępne są w przystępnych cenach, na które każdy przedsiębiorca z sektora MŚP może sobie pozwolić.

Motywacja pracowników jest kluczem do sukcesu przedsiębiorstwa. Zmotywowana jednostka pracuje efektywniej i wydajniej, a tego pragnie każdy właściciel firmy. Małe i średnie przedsiębiorstwa również muszą o tym pamiętać, dzięki temu będą mogły zaistnieć na rynku.