System motywacyjny na miarę potrzeb MŚP – wywiad z ekspertem

Aleksandra Grębska

Stworzenie programu motywacyjnego to trudna sprawa. Potrzeba nie tylko dużo czasu i energii, ale również odpowiedniego budżetu. Czy odpowiedni system może tę pracę wykonać za nas? Koordynator ds. zarządzania projektem Motiveo, Tomasz Waśko przekonuje, że tak.

Kreowanie programów motywacyjnych to sprawa czasochłonna i wymagająca odpowiedniej znajomości swoich pracowników. Aby pomóc przedsiębiorcom stworzyliście Państwo system Motiveo – proszę wyjaśnić, czym jest Motiveo?
Motiveo to system stworzony w modelu SAAS. Służy do tworzenia przez przedsiębiorców programów motywacyjnych przeznaczonych dla ich handlowców.

W modelu SaaS? Co to oznacza?

Oznacza to, że oprogramowanie dostępne jest dla przedsiębiorców w Internecie. Nie ma konieczności instalowania aplikacji na swoim komputerze, a wszelkie obowiązki zarządzania czy aktualizacji oprogramowania są przerzucone na dostawcę – czyli nas. Jest to bardzo wygodna opcja dla klientów.

Rozumiem. A do kogo system jest skierowany?

System skierowany jest przede wszystkim do przedsiębiorców z sektora MŚP. Zależy nam na tym, by mali i średni przedsiębiorcy również mieli możliwość tworzenia programów motywacyjnych i za ich pomocą motywowania swoich pracowników odpowiedzialnych za sprzedaż.

No dobrze, ale jak wiemy stworzenie odpowiedniego programu motywacyjnego wymaga odpowiedniego budżetu. Czy przedsiębiorstwa z sektora MŚP – gdzie nie operuje się wielkimi nakładami finansowymi – będą mogły pozwolić sobie na zainwestowanie w ten system?

Jak najbardziej. Naszym potencjalnym klientom udostępniamy bezpłatnie pełną wersję systemu, a jedynym ograniczeniem jest liczba handlowców. Nie pobieramy opłat do trzech zgłoszonych do usługi handlowców. Przedsiębiorcy mogą dzięki temu sprawdzić jak działa system i przekonać się, że warto z niego skorzystać. Jeśli będą chcieli zarejestrować więcej przedstawicieli handlowych, mogą wybrać jeden z trzech naszych abonamentów – najtańszy z nich kosztuje 79 zł, najdroższy 249 zł miesięcznie – są to kwoty netto. Tak jak wcześniej wspomniałem jedyna różnica pomiędzy poszczególnymi abonamentami polega na ilości zgłoszonych do systemu handlowców.

Brzmi ciekawie. Czy z systemu mogą skorzystać tylko klienci z polskiego rynku?

W tym momencie system jest dostępny pod domeną motiveo.pl dla polskich przedsiębiorców oraz motiveo.co.uk dla klientów w Wielkiej Brytanii. Mamy w planach instalację systemu w innych krajach, ale to kolejny etap rozwoju Motiveo.

Na rynku dostępnych jest wiele systemów służących do zarządzania pracownikami typu CRM. Co wyróżnia Motiveo spośród nich? Dlaczego przedsiębiorcy powinni wybrać właśnie Państwa ofertę?

System, który oferujemy to aplikacja skoncentrowana na procesie sprzedaży. Patrząc na nasz system w ten sposób przede wszystkim wyróżnia nas kompleksowość. System w całości pozwala przedsiębiorcy panować nad procesem sprzedaży w jego firmie. Z pomocą systemu przedsiębiorca może m.in. kontrolować i monitorować działania zatrudnionych handlowców, to w jaki sposób prezentowane są jego produkty u klienta, czy panować nad parametrami sprzedażowymi produktów. Drugą cechą wyróżniającą nasz system z pośród innych jest wprowadzenie do firm z sektora MŚP, poprzez wykorzystanie funkcjonalności naszego systemu, nowej jakość działania przedsiębiorców na rynku polskim, a mamy nadzieję, że również zagranicznym. W tym momencie nie ma podobnego systemu ukierunkowanego na motywację pracowników dostępnego w Polsce.

Wiem już, że skorzystanie z systemu nie wiąże się z wielkimi kosztami. Proszę mi teraz powiedzieć coś o funkcjonalności systemu? Dlaczego warto z niego skorzystać? W czym Motiveo może pomóc przedsiębiorcom?

Główną zaletą naszego systemu jest możliwość tworzenia programów motywacyjnych za pomocą opracowanego i udostępnionego użytkownikom systemu kreatora. Przeprowadza on przedsiębiorcę krok po kroku przez konfigurację programu motywacyjnego. Jeśli chodzi o funkcje systemu, które moim zdaniem mogą być atrakcyjne dla przedsiębiorców, to przede wszystkim moduł raportowania, przedstawiający najważniejsze dla przedsiębiorców i handlowców informacje, takie jak: poziom realizacji celu sprzedaży, poziom sprzedaży, ilość sprzedanych produktów, aktywność handlowców, informacje na temat klientów czy przedstawienie poziomu kosztów, jakie przedsiębiorca będzie musiał ponieść w związku z przekazywanymi handlowcom nagrodami. Kolejną przydatną funkcją, jaką oferuje system Motiveo jest wirtualny doradca, służący użytkownikom swoją pomocą 24h/7. Przedsiębiorców zainteresować może również Push Efekt – innowacyjna cecha, która umożliwia przedsiębiorcy wsparcie sprzedaży konkretnych produktów w danym okresie czasu, aby zrealizować przyjętą wcześniej strategię sprzedażową. Pomocny dla przedsiębiorcy będzie również system automatycznych podpowiedzi, dzięki czemu sporą część pracy, którą trzeba poświęcić przy tworzeniu programu motywacyjnego Motiveo bierze na siebie. System podpowiada, który model motywacyjny jest dla konkretnego przedsiębiorcy najbardziej korzystny, proponuje nagrody rzeczowe lub wartości nagród pieniężnych za sprzedaż poszczególnych produktów. System posiada również moduł wirtualny prawnik – umożliwia on tworzenie dokumentów na potrzeby programów motywacyjnych, takich jak umowy z handlowcami, regulaminy programów. Dbamy również o bezpieczeństwo sprzedaży i udostępniamy użytkownikom moduł weryfikacji sprzedaży. Przedsiębiorca ma do dyspozycji trzy możliwości: weryfikacja uznaniowa, weryfikacja poprzez wygenerowane w systemie kody typu: kreskowe, QR, alfanumeryczne i trzeci rodzaj – weryfikacja po numerach seryjnych produktów. Atrakcyjna z punktu widzenia klienta jest również stworzona przez nas aplikacja mobilna – przeznaczona zarówno dla przedsiębiorcy – może on na bieżąco kontrolować przebieg swojego programu, jak i handlowca, który za pomocą urządzeń mobilnych może rejestrować sprzedaż, prezentować ofertę u klienta czy komunikować się z przełożonymi.

Wspominał Pan o handlowcach. Czy oni również mogą korzystać z systemu Motiveo? Jeśli tak, to w jaki sposób?

Tak, handlowcy również mogą korzystać z Motiveo. Są oni dodawani do systemu przez swoich przełożonych. Program tworzy konta handlowców, które następnie są przez nich aktywowane. Podstawowym zajęciem handlowców jest sprzedaż – system Motiveo umożliwia im rejestrację sprzedaży i zdobywanie określonych w programie motywacyjnym nagród. Mają oni również dostęp do raportów obrazujących poziom realizacji celów. Specjalnie z myślą o handlowcach stworzyliśmy aplikację mobilną, która poza wymienionymi wcześniej funkcjami posiada moduł edukacyjny „ABC sprzedaży”. Znajdują się w nim pomocne informacje, m.in. na temat tego, w jaki sposób prezentować produkty czy w jaki sposób przeprowadzać prezentacje u klienta.

Powiedział Pan, że system umożliwia zdobywanie określonych nagród – jak to funkcjonuje w Motiveo?

Przedsiębiorca podczas konfiguracji programu wybiera odpowiedni dla siebie model motywacji. Przewidzieliśmy trzy takie modele: sprzedaż = nagroda, czyli za każdą zaakceptowaną sprzedaż handlowiec otrzymuje daną nagrodę, model punktowy, gdzie za sprzedaż otrzymuje się punkty, a następnie można je wymienić na nagrody i trzeci model hybrydowy, który jest połączeniem dwóch poprzednich modeli – wykorzystywany jest głównie przez przedsiębiorców, którzy w swojej ofercie mają produkty czy usługi zarówno o niskiej, jak i wysokiej wartości. Następnie zgodnie z wybranym modelem przebiega dalsza konfiguracja programu, gdzie w kolejnych krokach definiuje się nagrody za sprzedaż poszczególnych produktów.

Kiedy Pan o tym opowiada wydaje mi się, że system jest mocno skomplikowany. To może być dużym utrudnieniem dla nowych użytkowników i czynnikiem hamującym rejestrację. Jak Pan myśli?

Tworząc system konsultowaliśmy jego budowę z przedsiębiorcami. Szczególny nacisk kładliśmy na jego intuicyjność i czas, jaki przedsiębiorca musi spędzić przy konfiguracji programu. Staraliśmy się ograniczyć ten czas do minimum, jednak przedsiębiorca musi zdawać sobie sprawę z tego, że podanie określonej ilości informacji o produkcie, czy skonfigurowanie modelu sprzedaży i motywacji pozwala później na rzetelną analizę działań handlowców i osiąganych przez nich celów sprzedażowych. Udostępniamy również program testowy, który pozwala użytkownikom zaznajomić się z mechaniką systemu, dodatkowo dostępny wirtualny doradca oraz wszechobecne komunikaty pomocy sprawiają, że korzystanie z systemu naprawdę nie jest trudne.

Wystartowaliście Państwo niedawno i na stronie widnieje napis ‘beta’. Czy są prowadzone prace nad systemem? Jak one wyglądają?

Cały czas udoskonalamy nasz system. Zbieramy feedback od naszych klientów i staramy się wprowadzić takie udogodnienia, które pozwolą na optymalizację systemu. Myślimy również o rozszerzeniu funkcjonalności o kolejne modele motywacji, ale w tym momencie jest za wcześnie, by o tym szerzej wspominać.

Program motywacyjny stworzony przy pomocy systemu – czy to może się udać? Motiveo wydaje się być interesującym systemem z dużym potencjałem dla sektora MŚP. Czy rzeczywiście za pomocą systemu można skutecznie zmotywować pracowników? Aby się o tym przekonać, zapraszamy do bezpłatnej rejestracji – Motiveo.pl.