Czy media społecznościowe mogą sprawić, że słupki sprzedaży skoczą do góry? Odpowiedź brzmi: TAK. Jednak wymaga to strategii, nakładu pracy, czasu, budżetów i odrobiny cierpliwości. Media społecznościowe same w sobie nie sprzedają – dopiero pewne techniki i mechanizmy sprawiają, że poszczególne platformy potrafią wyraźnie wspomagać sprzedaż. Biznesowy potencjał mediów społecznościowych jest w dzisiejszych czasach niemal nieograniczony, a tortu wystarczy dla każdego w branży. Dlatego też ignorowanie w strategii marketingowej kanałów, z których każdego miesiąca korzysta kilkanaście milionów Polaków, to ogromny błąd.
Dlaczego media społecznościowe trzeba wykorzystać w sprzedaży?
- media społecznościowe pozwalają w precyzyjny sposób dotrzeć do specyficznych, wybranych grup docelowych za pomocą targetowania treści i kampanii reklamowych
- aktywna obecność na platformach społecznościowych wspomaga rozpoznawalność marki oraz jej pozycjonowanie wśród konkurencji
- odpowiednio rozbudowane i zarządzane profile mogą także pełnić funkcję kolejnego (i jednego z najczęściej używanych przez zainteresowanych), kanału obsługi klienta
- media społecznościowe mogą być źródłem szybkiej opinii o produktach czy usługach, a także skarbnicą wartościowych komentarzy oraz informacji, pozwolających na ulepszenie oferty
- budowanie lojalnej społeczności klientów i potencjalnych klientów jest szybsze, łatwiejsze, a także dokładniejsze
- dzięki social mediom można także szybko zidentyfikować tematy i produkty, które w danym momencie cieszą się dużą popularnością – i wykorzystać je do własnych celów
Media społecznościowe – jak skutecznie promować markę? Sposoby i dobre praktyki
1. Wykorzystanie i testowanie możliwych formatów i opcji reklamowych
Serwisy społecznościowe oferują szeroki wachlarz możliwości reklamowych, a dokładne targetowanie pozwala docierać z ofertą do nawet niewielkich grup docelowych. Oprócz standardowych formatów publikacji, takich jak zdjęcie, wideo czy status, można zdecydować się na swoiste hybrydy. Przykładem może być post karuzelowy, skupiający obok siebie kilka zdjęć, dedykowany na urządzenia mobilne format Canvas lub coraz popularniejsze w e-commerce i B2B reklamy Lead Ads. Platformy takie jak Facebook czy Instagram stale ulepszają interfejs panelu reklamowego oraz wprowadzają nowe możliwości, warte przetestowania i dokładnej analizy.
Dodatkowo, pozyskanie uwagi użytkownika, potencjalnie zainteresowanego ofertą, jest efektywne kosztowo – takie kampanie bardzo często okazują się tańsze niż kupno czasu antenowego w telewizji lub reklamy w radio, z której trudno zmierzyć wysokość konwersji.
2. Odpowiednie określenie grup docelowych
Wspomniałam już o tym, jak precyzyjne może być ustawienie danych grup docelowych do kampanii w mediach społecznościowych. Ich odpowiednie określenie powinno mieć miejsce dwutorowo – poza systemem reklamowym platformy i po zweryfikowaniu możliwości targetowania, które owa platforma daje. Warto wybrać kilka, a nawet kilkanaście grup docelowych – zwiększa to prawdopodobieństwo znalezienia perfekcyjnych odbiorców, a także pomaga w dokładnej analizie danych oraz eliminacji tych użytkownkóów, którzy nie konwertują w pożądany sposób.
3. Przemyślana komunikacja i interakcja
W przypadku działań w mediach społecznościowych istotną rolę pełni spójna i ciekawa komunikacja, odnosząca się nie tylko do mikro-, ale i makrootoczenia marki. Warto zadbać o jakość i regularność publikowanych treści oraz przygotować strategię i harmonogram, na których będą opierać się prezentowane działania. Dobra komunikacja, wspomagana przez odpowiednio skonfigurowaną kampanię mediową, może skutkować wzrostem zasięgu, zaangażowania, rozpoznawalności marki, a w konsekwencji – także sprzedaży.
4. Przygotowanie specjalnych ofert
Użytkownicy mediów społecznościowych lubią być rozpieszczani i w swoisty sposób połechtani specjalnymi ofertami, jakie dedykowane są tylko dla nich. Taki trend zaobserwować można w wielu branżach, w których marki oferują limitowane propozycje zakupu wyłącznie dla obserwujących w mediach społecznościowych. Może być to zwykły kod rabatowy lub dodatkowa wartość w zamian za podanie hasła udostępnianego w mediach społecznościowych.
To także świetny sposób na szybkie zmierzenie konwersji, ponieważ w ciągu kilku chwil można otrzymać wstępne wyniki i dokonać pierwszych analiz.
Warto tu jednak zwrócić szczególną uwagę na przepisy i regulaminy platform, a także przemyśleć koncepcję zabawy tak, żeby faktycznie dotarła do obecnych oraz potencjalnych odbiorców/klientów marki, a nie jedynie do tzw. łowców nagród.
5. Zakładka sklep
Facebook od dłuższego już czasu próbuje zamieszać w świecie e-commerce, raz po raz wprowadzając nowe funkcje i udogodnienia, dzięki którym rozwijanie biznesu na tej platformie byłoby szybsze, bardziej efektywne, a także bardziej efektowne. Jedną z takich opcji jest “Sklep”, do jakiego można dodać oraz oznaczyć swoje usługi lub produkty, z odniesieniem do strony sklepu, na której można sfinalizować transakcję. Jeżeli sprzedajesz detalicznie lub Twoim produktem jest… usługa, warto sprawdzić tę opcję i być może rezygnować z zewnętrznych narzędzi czy aplikacji.
6. Wykorzystanie influencerów
Ważną częścią mediów społecznościowych jest także wpływowa blogosfera, która dzięki ogromnym zasięgom, wypracowanym oraz wygenerowanym przez swoje działania, ma spory potencjał komunikacyjny i komercyjny. Poprzez udaną, a przede wszystkim przemyślaną współpracę z influencerem, który oprócz swojego bloga dysponuje również rozbudowanymi profilami społecznościowymi, marka może wzmocnić swoją rozpoznawalność, otworzyć się na nowe grupy docelowe (lub nowych członków obecnych grup) oraz zwiększyć sprzedaż promowanych przez Influencera produktów. Możliwości wykorzystania blogosfery mogą być naprawdę niestandardowe – coraz częściej marki decydują się na krok dalej niż umieszczenie postu sponsorowanego, a wpływy blogerów i możliwości mediów społecznościowych łączą w jednej kampanii.
7. Chatboty
To stosunkowo nowe rozwiązanie w świecie mediów społecznościowych i wymaga użycia narzędzi zewnętrznych. Dzięki chatbotom, czyli modułom wirtualnych asystentów, można zautomatyzować oraz ułatwić proces obsługi klienta lub wyraźnie wpłynąć na sprzedaż, oferując spersonalizowane wartości i produkty. Odpowiednia konfiguracja chatbota nie należy do najtrudniejszych zadań, a do tego celu można użyć darmowych interfejsów dostępnych na np. chatfuel.com.
8. Wykorzystanie różnych platform
Nigdy nie jest za późno na testowanie i wdrażanie nowości czy zmian. Nawet, jeżeli rezultaty osiągnięte z obecności w mediach społecznościowych wydają Ci się poprawne, warto rozejrzeć się po nowych opcjach. Nie obawiaj się testowania, a także modyfikacji utartych działań.
A co zadziałało dla Twojej marki? Czekamy na Twój komentarz.
Entuzjastka mediów społecznościowych i pasjonatka content marketingu. W świecie digitalu czuje się jak ryba w wodzie: ma ponad 4 lata doświadczenia w social media, budowaniu społeczności i i marketingu w agencjach i dla klientów w Polsce i UK.
Portal Biznes Musi Sprzedawać jest patronem wydarzeń z cyklu Akademii Marketingu,
w czasie której wystąpi Jan Zając, Founder, CEO Sotrender
Komnentarze
Bez komentarzy