Teoria X i Y McGregora

Aleksandra Grębska

Zmotywowany pracownik, to dobry pracownik – co do tego nie ma żadnych wątpliwości. Jak jednak sprawić, aby zatrudnieni w przedsiębiorstwie rzeczywiście mieli motywację do pracy? Od lat tę sprawę próbuje rozgryźć wielu uczonych. Powstało mnóstwo teorii motywacyjnych, które próbują ułatwić managerom ich pracę. Jedną z tych teorii jest teoria X i Y stworzona przez Douglasa McGregora w latach 60. XX wieku.

Koncepcja McGregora ukazuje dwa sprzeczne ze sobą podejścia mówiące o motywacji pracowników. Teoria X to pogląd negatywny, z kolei teoria Y to pogląd pozytywny – podejścia te ukazują dwa typy zatrudnionych, których do pracy motywują różne działania.

Teoria X

To założenie zakłada, że pracownik to osoba, która nie przepada za swoją pracą. Zatrudniona osoba jest leniwa i nie chce podejmować się nowych obowiązków. Ambicje takiej osoby nie są zbyt wysokie, a ona sama nie chce przyjmować na siebie zbyt wiele odpowiedzialności. Jedyne, co liczy się dla pracownika w teorii X to poczucie bezpieczeństwa. Rodzaj motywacji, jaką kierują się zatrudnieni w teorii X to motywacja zewnętrzna – zakłada ona, że najważniejszą wartością dla pracownika jest kwestia wynagrodzenia. Menedżer zarządzający pracownikami w tej teorii wg. McGregora będzie ciągle nadzorował swoich podwładnych i nastawiony będzie na maksymalizację efektywności, nie na ich rozwój osobisty. Nie sposób nie zauważyć, że jest to nieco przestarzały pogląd, który raczej nie wpasuje się w nowoczesne standardy. Teoria X jest kontrastem dla drugiej teorii Douglasa McGregora.

Teoria Y

W tym podejściu pracownik angażuje się w swoją pracę, chce podejmować się odpowiedzialnych zadań – to jednostka twórcza i kreatywna, sama wychodzi z inicjatywą. Zatrudnieni chcą poszerzać swoje horyzonty, samodoskonalić się. Zgodnie z tym założeniem ludzie posiadają w sobie wewnętrzną siłę, która motywuje ich do działania, a podejmowanie kolejnych zadań przynosi im satysfakcję. Menedżer w stosunku do pracowników w teorii Y ma dużo zaufania, aby wykorzystać w pełni drzemiący w nich potencjał ma za zadanie stworzenie im właściwych warunków do pracy, w których będą mogli się rozwijać. Takie jednostki mają duży wpływ na prosperowanie przedsiębiorstwa, dlatego należy zadbać o ich dobre samopoczucie, a także uszanować ich odmienne opinie.

Douglas McGregor twierdził, że w każdym przedsiębiorstwie występują oba rodzaje pracowników i aby zmotywować ich do pracy, kierownik musi ich rozpoznać, a następnie dopasować do nich styl zarządzania. Dzięki temu cała firma ma szansę na osiągnięcie sukcesu.

Motiveo

Do zarządzania motywacją pracowników z pewnością przydadzą się odpowiednio skonstruowane systemy motywacyjne. W stworzeniu ich pomoże e-usługa Motiveo,  z pomocą której każdy przedsiębiorca może szybko i sprawnie przygotować odpowiedni program motywacyjny. Motiveo może dodatkowo ułatwić kontrolowanie sprzedaży, dzięki odpowiednio wybranym narzędziom. Dla twórców systemu ważne było to, by przedsiębiorca nie został sam z konfiguracją programu motywacyjnego. System automatycznie podpowiada, tłumaczy praktycznie na każdym kroku, co w danym momencie trzeba zrobić. Pomocny jest Wirtualny Doradca, jak również udostępniony dla użytkowników uzupełniony danymi program testowy. Z jego pomocą przedsiębiorca może zapoznać się z konfiguratorem programów motywacyjnych zanim sam rozpocznie konfiguracje swojego programu.

Motywacja pracowników do solidnego wykonywania swoich obowiązków jest istotna, dlatego, aby robić to dobrze należy najpierw poznać zatrudnione jednostki. Informacje dotyczące tego, co jest dla nich istotne, są niezwykle ważne dla managerów i zarządzających firmą, bowiem dzięki nim są w stanie wykorzystać odpowiednie narzędzia motywacyjne.